SAMFERDSEL

Grønt lys for byggingen av verdens lengste og dypeste biltunnel

Varsler oppstart av byggearbeidene til Rogfast i 2017.

I NORD: På nordsiden kommer den planlagte E39-tunnelen i land ved Arsvågen på Bokn.
I NORD: På nordsiden kommer den planlagte E39-tunnelen i land ved Arsvågen på Bokn. Bilde: Statens vegvesen
6. okt. 2016 - 10:44 | Endret 6. okt. 2016 - 10:49

I 2017 starter byggingen av verdens lengste og dypeste undervanns biltunnel, Rogfast. 

Det kommer frem i Statsbudsjettet regjeringen la frem klokken 10 torsdag. 

– Dette er en stor milepel i prosjektet, sier prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espeda til Teknisk Ukeblad. 

Venter på godkjenning

Med sine drøye 26 kilometer blir Rogfast verdens lengste og dypeste biltunnel med firefelts vei.

Tunnelen, som skal bygges i to separate løp,  er en del av Ferjefri E39. Den skal bidra til å utvikle et felles bo- og arbeidsmarked for Nord-Jæren og Haugalandet.

Rogfast vil gå fra Harestad i Randaberg kommune til Arsvågen i Bokn kommune og vil på det laveste punktet ligge om lag 360 meter under havoverflaten. 

Akkurat når byggingen vil være i gang kan ikke Espedal si noe om.

– Dagens statsbudsjett viser at staten går inn med sitt. Nå venter vi bare på Stortingets endelige godkjennelse av prosjektet før vi kan sette i gang, sier han. 

Vis mer

100 millioner 

Rogfast har i dag et kostnadsoverslag på 14,2 milliarder kroner.

Prosjektet skal hovedsakelig finansieres med bompenger, med noe statlige midler. 

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen fortalte på en pressekonferanse torsdag formiddag at det er satt av 100 millioner kroner til planlegging og byggestart.

Ifølge Nasional transportplan er planen at Staten skal bidra med ca 2,8 milliarder kroner, mens det resterende, ca 11,4 milliarder kroner, skal dekkes av bilistene.

Tre store kontrakter

Når tunnelen skal legges ut på anbud vil den i all hovedsak deles opp i tre større kontrakter. 

Espedal forteller at de tre kontraktene er av nokså lik størrelse, og alle vil ligge i størrelsesorden 2,5 til 3 milliarder kroner. 

Størrelsen på kontraktene gjør at han forventer interesse både fra Norge og utlandet. 

– Kontraktene er så store at de helt sikkert vil trekke til seg interesse fra utenlandske selskaper. Men det er viktig å huske at det er snakk om langvarige kontrakter, så intensiteten vil ikke være noe annerledes enn på Ryfast, sier han. 

Syv til åtte års byggetid

Om alt går etter planen, og godkjenningen kommer i løpet av ikke alt for lang tid, forventes Rogfast å være klar for trafikk et sted mellom 2024 og 2025. 

– Prosjektet har en byggetid på mellom syv og åtte år, så om byggestart blir i 2017 slik statsbudsjettet legger opp til bør vi klare det, sier Espedal. 

Han sier prosjektledelsen i Rogfast allerede har et tett samarbeid med prosjektledelsen i Ryfast, og at Rogfastutbyggingen dermed har mye erfaringer å hente fra det mindre tunnelprosjektet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.