SÅ ENKELT: Googlesjef Jan Grønbeck viser hvor lett det er å bevege seg rundt i gatene eller titte rett inn på bygningene. (Bilde: orv)

Google inntar bakken

Forventningen til Googles Street View har vært store. Helt siden i fjor sommer når et antall røde Opel Astraer med stativmonterte kameraer på taket kjørte rundt i norske byer. De tok et enormt antall bilder og samlet vektordata. Nå er mye av materialet bearbeidet og gjort tilgjengelige gjennom Google Maps.

Ny tilstedeværelse

- Det at brukerne kan hoppe ut av kartet og ned i bilder fra gateplan gir en helt annen følelse av tilstedeværelse. Men det jeg er mest fascinert av er hvordan dette virker på en mobiltelefon. Har men en telefon med GPS og kompass kan man orientere seg ved å få opp bildene direkte på telefonen og de orienteres etter hvordan man holder telefonen og viser tilgjengelig informasjon, sier den norske Googlesjefen, Jan Grønbech.

- Det at brukerne kan hoppe ut av kartet og ned i bilder fra gateplan gir en helt annen følelse av tilstedeværelse. Men det jeg er mest fascinert av er hvordan dette virker på en mobiltelefon. Har men en telefon med GPS og kompass kan man orientere seg ved å få opp bildene direkte på telefonen og de orienteres etter hvordan man holder telefonen og viser tilgjengelig informasjon, sier den norske Googlesjefen, Jan Grønbech. FINNER FREM: Googlesjef Jan Grønbeck og geoteknolog i Google Ed Parsons vier hvor lett det er å finne en rute i Google Maps og bruke Street View til å prøvegå turen. orv

- Vi dekker ikke hele Norge ennå, men vi har et veldig stort datamateriale og vi øker dekningen etter hvert som bearbeidingen blir ferdig. Til nå har dekket de største befolkingsområdene hvor det er størst behov. Utfordringen er at vi har en kort sesong å samle data, sier geoteknolog i Google Ed Parsons.

3D-modell

For å hente inn data bruker Google biler med åtte kameraer monter på et meterhøyt stativ på taket. I tillegg har man flere lidarsensorer (laserbaserte måleinstumenter) som samler inn data til en 3D-modell av det som fotograferes. Til sammen gir det dimensjonsriktig informasjon som gjør det mulig å sette sammen en bildeserie som streames til brukerne.

Det er ikke bare bilister som trenger Steet View, men til nå har Google bare brukt biler til datainnsamling her i landet. I andre land har de brukt sykkelmontert utstyr for å samle inn data der det er forbudt å kjøre.

Personvern

- En av utfordringene våre er selvfølgelig privatlivets fred. Derfor tar vi bare bilder fra off

- En av utfordringene våre er selvfølgelig privatlivets fred. Derfor tar vi bare bilder fra offBARE BEGYNNELSEN: Geoteknolog i Google Ed Parsons forteller at bare en liten del av Norge er dekket av Street View, men det kommer mye mer. orv
entlige områder. Og bildene er ikke i sanntid og heller ikke datert. I tillegg har vi algoritmer som gjør ansikter og bilnummer utydelige. Street View avslører ikke annet enn hvordan veier og bygninger ser ut. Men for å beskytte brukere har vi en lett tilgjengelig rapporteringsmekanisme nederst i alle bilden hvor brukerne kan melde inn problemer av alle slag. De kan til og med få oss til å fjerne huset deres. Min nabo i London har gjort det selv om det hører med til sjeldenhetene, sier Parsons.

Ikke nytt

Det Google gjør er ikke nytt. Slik teknologi ble utviklet allerede på 60-tallet. Norske Sesam utviklet noe liknende og er tilgjengelig på finn.no.

Det nye med Google er at det er en gjennomarbeidet tjeneste som fungerer sammen med verdens mest utbredte karttjeneste på nettet.

GOOGLEBILEN: Geoteknolog i Google Ed Parsons viser hvordan en typisk oppmålingsbil ser ut. orv