UTRUSTES FERDIG: Sevans Goliatløsing kan legges til kai ved Polarbase i Hammerfest. - Vi skal ferdigstille plattformen her, sier Fredrik Major i Sevan Marine.
Sevan Marine lover at norske leverandører vil stå for over 45 prosent av totalleveransen i plattformen. (Bilde: Ill Sevan Marine)

Goliat kan utrustes i Hammerfest

Norsk Industri Olje og gass har reist tvil om norsk andel i Sevans Goliat-tilbud.

– Rett fra Kina

Påstandene tilbakevises av Sevan, som hevder at å velge en Sevan-løsning vil gi betydelig verdiskaping spredt over hele landet, og særlig i Finnmark.

Bransjesjef Rolf Hestenes i Norsk Industri frykter for sysselsettingseffekten dersom Eni Norge skulle velge Sevan Marine som leverandør til Goliat.

– Vi frykter at da kommer alt til å bli gjennomført i utlandet, og det eneste vi ser er en plattform som kommer fra Kina direkte til feltet, sier han.



Mest mulig i Norge

Dette blir på det sterkeste tilbakevist av markedssjef Fredrik Major i Sevan Marine.

– Vårt utgangspunkt er å bruke norske miljøer og bedrifter til å levere prosjekter som er konkurransedyktig internasjonalt og i Norge, forteller Major.

Han forteller at alle ingeniørarbeider vil gjennomføres i Norge, store deler av prosessutstyret, ankerhåndteringsutstyret og oljelastesystemet vil bli konstruert og bygget i Norge. I tillegg vil elektro, instrumentring, kontroll og automasjonssystemene være norske.



Utrustes i Finnmark

– Så vil jeg gjerne framheve at i forhold til Finnmark, så vil den endelige ferdigstillelsen av plattformen gjøres ved Polarbase i Hammerfest. Det er et betydelig arbeid som skal gjennomføres her før plattformen slepes ut på feltet og starter produksjonen, sier Major.

Han forteller at på de tre plattformene som hittil har vært levert, ligger norsk andel høyt, rundt 45 prosent. Ved at Goliat kommer til å ferdigstilles i Hammerfest vil norsk andel i dette tilfelle øke ytterligere.



Spredt geografisk

Underleverandører til de plattformene Sevan hittil har levert finnes i Larvik, Tønsberg, Porsgrunn og Trondheim.

– Vi har et nært samarbeid med Kanfa og NLI-gruppen som har bistått oss med prosessutstyr og detaljenegineering. Andre norske leverandører er Marintek, ShipManuvering Simulations Center, DNV, Safetec. Mens hele prosjektet vil bli ledet fra Arendal, forteller Fredrik Major.



Konsekvenser internasjonalt

Han understreker at Sevan ønsker seg mest mulig verdiskaping i Norge, men også at en kontrakt med Eni vil bety mye.

– Dersom vi blir valgt for Goliat, vil dette bety mye internasjonalt for oss. Det er særlig stor interesse for den plattformstørrelsen vil har tilbudt Eni, og med en eventuell kontrakt vil det være et bevis på at konseptet er velegnet for alle farvann. Vinner vi vil vi få en høy profil internasjonalt. Noe som igjen vil bidra til økte norske leveranser, sier Fredrik Major på en litt dårlig linje fra Perth i Australia.