Biter fra det forulykkede Germanwings-flyet ligger strødd i fjellområdet i alpene. De første dataene fra taleregistratoren kan tyde på at pilotene var helt eller delvis bevisstløse. (Foto: Reuters/NTB scanpix)

GERMANWINGS FLIGHT 4U-9525

Germanwings-havariet: Det var helt stille i cockpit

– Pilotene kan ha vært bevisstløse.

  • Industri

Lydinnspillinger fra ulykkesflyet tyder på at det var helt stille i cockpit under nedstigningen, sier styreleder Pekka Henttu i EUs organ for flysikkerhet (EASA).

– Kobler man dette sammen med ulykkesflyets bane, tyder det på at pilotene var bevisstløse, i hvert fall deler av tiden, sier han, ifølge det finske nyhetsbyrået FNB.

Hanttu sier flyet ikke mistet høyden jevnt, men at det noen ganger holdt høyden i en kortere periode.

Ulendt terreng

Onsdag ble det kjent at mennesker fra minst 14 forskjellige nasjoner var blant de 150 som døde da Germanwings-flyet styrtet i høyfjellet tirsdag.

Flere hundre letemannskaper og etterforskere deltar i en massiv leteaksjon i det ulendte ulykkesområdet. Vrakdelene ligger i uframkommelig område som bare kan nås med helikopter eller en fire timer lang, bratt fottur.

Fra helikoptre fires redningsmannskaper ned til vrakstedet som ligger i rundt 2.000 meters høyde. Det blir svært vanskelig å hente ut de 150 ofrene for flykatastrofen i Alpene, mener den franske regionens politisjef.

– Vi er i høyfjellet. Det viktigste er å sikre området og hente ut likene, sier politisjef David Galtier onsdag.

Skroget pulverisert

Arbeidet kan ta minst en uke.

– Når vi ankommer et krasjsted venter vi å finne deler av flyskroget. Men her ser vi ingenting, sier helikopterpiloten Xavier Roy, som koordinerer letingen fra lufta, til Reuters.

Les også:

Ulykkesflyet blant de eldste A320-ene

Derfor er de «svarte» boksene så viktige

Germanwings-havariet: De første svarene kan komme raskt