Tre: Slik blir Gardermoen når utbyggingen er ferdig i 2017. Taket på den nye piren blir høyst sannsynlig av ubehandlet tre, eik eller lerk. (Bilde: Oslo lufthavn/Team T)
Etasjer: Fra den nye piren skal både innlandstrafikk og utenlandstrafikk håndteres. Innenlands gjennom øvre plan, utenlandstrafikk gjennom nedre plan, bagasjehåndtering på bakkeplan, og tekniske rom under bakkenivå (Bilde: Joachim Seehusen)
Kulverter: Under bakkenivå, og dermed også under den nye piren blir tekniske installasjoner plassert i kulverter. (Bilde: Joachim Seehusen)
Limtre: Taket på forlengelsen av dagens innenlandsterminal blir en limtrekonstruksjon, som det eksisterende taket. (Bilde: Joachim Seehusen)
Limtredragere. (Bilde: Joachim Seehusen)

GARDERMOEN

Gardermoen skal øke kapasiteten til 30 millioner passasjerer

Om Gardermoen

  • Flyplassen åpnet for chartertrafikk 1. juli 1998 og for ordinær drift 8. oktober samme år.
  • Den betjener i dag 23 millioner passasjerer i løpet av et år.
  • Det var 230 361 fly som landet og lettet i 2013, kapasiteten er 65 fly pr. time.
  • 65 prosent av de reisende benytter kollektivtransport
  • 22 000 privatbiler er innom hver dag.
  • 3000 drosjer er innom hver dag.
  • 550 busser besøker flyplassen daglig
  • 307 tog passerer flyplassen hver dag.
  • Oslo lufthavn dekker 13 kvadratkilometer

Utvidelsen av Gardermoen som skal øke kapasiteten til 30 millioner passasjerer er halvveis, og i rute.

Endelig beslutning ble tatt i 2007, og første spadestikk skjedde i 2011. Utbyggingen skal til sammen koste 11,4 milliarder kroner. Åpning er allerede bestemt til torsdag 27. april 2017.

– Av en eller annen grunn skjer alle store ting i flysektoren alltid på torsdager, kunne Nic Nilsen, administrerende direktør på Oslo Lufthavn Gardermoen fortelle.

Han la til at flyplassen i Stockholm er fire ganger så stor, men Gardermoen betjener 2 millioner flere passasjerer.

Les også: Slik kan de bygge ny pir samtidig som flyplassen går for fullt

Miljøalibi

Den store utbyggingen er gitt et miljøalibi ved at snøen som samles opp gjennom vinteren samles i et deponi som brukes til kjøling i sommerhalvåret.

Varmen fra kloakk og avløp blir gjenvunnet og brukt til oppvarming.

Omtrent på denne tiden neste år skal det være tak og tette nybygg, deretter følger omfattende innredningsarbeider.

Les også: Gardermoen varmes med kloakk

Utfordrende: Gardermoen betjener 23 millioner passasjer i året, og utbyggingen skjer uten at trafikken stanses. Det er en tøff utfordring for både flyplassledelsen og entreprenørene som gjør jobben. Og sikker også for flyselskapene. Joachim Seehusen

Terminal i flere etasjer

Byggeleder Thorgeir Landevaag fortalte at den helt nye piren, som går vinkelrett fra dagens terminalbygg, vil bli brukt til både inn- og utelandstrafikk.

Det oppnår man ved at de to passasjerkategoriene sluses gjennom hver sin etasje, og gangveier for passasjerene kan koples til begge.

– Det gir voldsomme fordeler, og vi slipper å flytte fly som kommer fra utlandet og skal videre innenlands, eller omvendt, sier Landevaag.

Les også: Dette flyet kan fly New York-London på under én time

Større jernbanestasjon

I tillegg til omfattende ombygging og utvidelse av dagens terminalbygg skal Gardermoen få oppgradert og forstørret jernbanestasjon.

Veisystemet blir forlenget og utvidet og taksebaner på legges om. Dagens taksebaner blir kuttet av nybygget.

Den nye terminalpiren var opprinnelig tenkt dekket med stålplater. To grunner førte til at den løsningen ble forlatt.

Prosjektet er BREEAM-sertifisert, og da falt ikke stålplatene godt ut. En annen grunn er at stålplater lett kunne gitt falske signaler til flyenes navigasjonssystemer.

I stedet blir det ubehandlet treoverflate. En utredning er snart ferdig, der prosjekteringsgruppen Team T arbeider sammen med Treteknisk.

Så vidt Teknisk Ukeblad forstår, er det enten eik eller lerk som vil bli valgt.

Les også:

Nå kan du ringe med Norwegian

Dette veteranflyet skapte trøbbel på Gardermoen

Nå flyr DC-10 med passasjerer for siste gang