OLJE OG GASS

Full City-forliset:
Ett år etter

ETT ÅR SIDEN: Det kinesiske lasteskipet «Full City» havarerte utenfor Langesund. Politiet fikk melding om grunnstøtingen klokka halv ett natt til fredag 31. juli 2009.
ETT ÅR SIDEN: Det kinesiske lasteskipet «Full City» havarerte utenfor Langesund. Politiet fikk melding om grunnstøtingen klokka halv ett natt til fredag 31. juli 2009. Bilde: Kystverket
31. juli 2010 - 00:30
Vis mer

Da det kinesiske lasteskipet «Full City» havarerte utenfor Langesund, fryktet mange at oljesølet vil ødelegge kystområdene i lang tid framover. Men ett år etter er det meste som før.

Opprenskningen har gått overraskende bra, mener ordføreren i Larvik, Øyvind Riise Jensen (H).

Også Kystverket ser ut til å være fornøyd. Noe av det viktigste for det gode resultatet er at mesteparten av oljen om bord på «Full City» ble losset direkte ut av havaristen. Å prioritere å få omringet fartøyet med oljelenser og nødlossingen var avgjørende for at ikke enda mer olje lakk ut i sjøen i akuttfasen, lyder Kystverkets konklusjon.

Les alt om "Full City"-ulykken på våre temasider.

Sjømat friskmeldt

Det var 31. juli i fjor at det kinesiske lasteskipet havarerte ved Såstein utenfor Langesund i Telemark.

Om lag 300 kubikkmeter med olje griset til en kyststripe på 75 kilometer fra Nevlunghavn i Vestfold til Lillesand i Aust-Agder.

Ett år etter er områdene renset for 2.700 tonn oljebefengt avfall. Oljevernaksjonen, som har foregått under Kystverkets ledelse, har kostet om lag 230 millioner kroner. I dag kan all sjømat fra de berørte kystområdene spises. Dessuten er badevannskvaliteten generelt god.

Frustrasjon

Likevel glemmer ikke Larviks ordfører frustrasjonen han følte de første døgnene, da kommunene nesten fikk kjeft for å starte opprydningsarbeidet før alle papirer var i orden. Og Riise Jensen er fortsatt svært kritisk til oljevernberedskapen langs kysten.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Jeg er veldig opptatt av en god evaluering i etterkant. Det var mange ting som ikke fungerte som det skulle. Det var mye utstyr som ikke var der, og det som fantes var av en kvalitet som gjorde det ubrukelig. Hele Kyst-Norge har en jobb å gjøre, sier Riise Jensen og føyer til at hvis resten av Kyst-Norge ikke vil ta fatt i problemene, så vil Larvik gjøre en jobb på egen hånd.

– Vi må gjøre noen tiltak slik at lokale krefter kan hoppe til med det samme hvis noe sånt skjer igjen. Det var for mye papirer og systemer. Mens gresset gror, så dør kua. Da hjelper det ikke å bruke en dag på å organisere, sier ordføreren, som har vært svært engasjert i opprydningsarbeidet.

– Vi fikk den lokale beredskapen ut med det samme, selv om vi egentlig ikke fikk lov. Vi fikk nok litt kjeft i begynnelsen, men hvis vi ikke hadde gjort det, hadde det gått langt verre.

Les vår første sak om hendelsen her.

Fuglefokus

Riise Jensen reagerer også på at stat og overordnede myndigheter så ut til å være mer opptatt av å redde tilgrisede fugler fremfor å beskytte næringslivs- og friluftsinteresser.

– Vi måtte prioritere områder der det var fugl og vegetasjon, samtidig som oljen fortsatte å flyte mot campingplasser og strender.

Han syntes det også var meningsløst at det ble forbudt å skyte fugl som var griset til av oljen. I stedet ble de sendt over fjorden til et senter som ordføreren kaller «fugle-spa».

At over 90 prosent av fuglene likevel døde, sier sitt, mener Riis Jensen, som er skuffet over at kommunens inntektsgrunnlag og innbyggernes interesser ikke var viktigere.

Ifølge Kystverket omkom mellom 2.000 og 2.500 sjøfugl på grunn av oljesølet. Undersøkelser viser at det var lokale hekkefugler som først og fremst ble rammet. Effekten på sjøfuglbestanden vil bli fulgt opp videre. (©NTB)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.