IT

Fryktet å bli løpegutt for Microsoft

Espen Zachariassen
10. sep. 2008 - 07:04
Vis mer

Inntil oppkjøpet av norske Fast i april, var bedriftssøk integrert i de andre produktlinjene i Microsoft, som Office.

Derfor var administrerende direktør John Markus Lervik i Fast forberedt på at hverdagen kunne bli preget av langt mindre selvstendighet enn han var vant til som sjef og medeier i et norsk selskap.

Byråkrati?

– Vi blir en del av en mye større organisasjon med snart 100.000 ansatte. Dette er noe som er nytt for de fleste av oss, og vi har vært nervøse for at dette skulle kunne bli byråkratisk, og at vi ville få ”ordrer” fra hovedkvarteret i Redmond, sier Lervik til Teknisk Ukeblad.

Nær 1000 hoder

Men i stedet har Microsoft for første gang etablert en produktlinje utenfor hovedkvarteret i Redmond i Washington: Enterprise Search Group (ESG), der Fast sitter med kjerneteknologien.

Gruppen er satt sammen av Fast og Microsofts søketeknologigruppe, med 900 ansatte globalt. ESG har ansvaret både for Microsofts nye Enterprise Search-produktlinje og for Microsofts overordnede strategi innenfor Enterprise Search.

Norge i førersetet

At gruppen skulle etableres, ble avklart i forbindelse med oppkjøpet.

– Det som er unikt i Microsoft-sammenheng, er at denne gruppen ledes fra Norge, mens de andre av Microsofts produktlinjer ledes fra Redmond, sier Lervik.

Størst

Av de 900 ansatte er nesten halvparten i produktutvikling, og de fleste jobber i Oslo, Trondheim og Tromsø, i tillegg til USA. ESG har også bemanning i Tyskland, Australia og Sri Lanka.

– Dette gjør oss faktisk til en av de største produktutviklingsorganisasjonene i Microsoft, sier ESG-sjefen, som Lervik nå er blitt. Teknologisjef Bjørn Olstad i Fast har fått den samme oppgaven i ESG. Eller Chief Technology Officer, CTO, som internasjonale selskaper liker å betegne denne stillingen.

Skal inn i alt

På sikt skal ESG utvikle søketeknologi som integreres i de fleste av produktene til Microsoft.

– Men i første omgang satser vi på våre tradisjonelle markeder. Nettaviser, nettbutikker og andre eksterne internettjenester der søk driver forretningsmodellen, er vårt viktigste segment. I tillegg blir våre søkeløsninger brukt mye internt i bedrifter for å øke produktiviteten og gjøre informasjonsmedarbeidere mer effektive. Det er innenfor dette området vi venter sterkest vekst sammen med Microsoft, sier Lervik.





Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.