SKAL BLI MER SYKKELVENNLIG: Krysset Torggata og Hausmanns gate sett fra Ankerbrua. (Bilde: Fredrik Drevon)
NY GATEGEOMETRI: Slik håper Bymiljøetaten i Oslo kommune at Torggata kan se ut sommeren 2014. (Bilde: Oslo kommune)
BYGGING PÅ VENT: Slik så Torggata ut 15. desember 2012. Gata skal bygges om, men entreprenør Oslo Vei er konkurs. (Bilde: Fredrik Drevon)
GANG- OG SYKKELPRIORITERT VEI: Torggata bygges om på denne strekningen mellom Youngs gate og Hausmanns gate. (Bilde: Oslo kommune)

TORGGATA GANG- OG SYKKELPRIORITERT GATE

Frykter autostrada for transportsyklister

Torggata i Oslo skal bli fotgjenger- og syklistvennlig.

Ombygging av Torggata

  • Omfatter Torggata fra Youngs gate, over Arbeidersamfunnets plass, frem til kryssing av Hausmannsgate.
  • Inndeling av gatetverrsnittet i 3 m og 5 m brede fortau og 4 m bred kjøre/sykkelareal.
  • I tilknytting til det bredeste fortauet etableres vareleveringslommer og møbleringssoner hvor plasskrevende aktiviteter kan finne sted.
  • Gaten stenges fysisk med pullerter på begge sider av Ring 1 og ved Badstugata.
  • Kvartalene fra Badstugata til Ring 1 og Ring 1 til Youngsgate blir kjørearealet forbeholdt sykkel. Kilde: Oslo kommune Bymiljøetaten

Vedtaket ble gjort i mars 2010, og nå er byggeprosjektet såvidt i gang.

Torggata mellom Youngs gate og Hausmanns gate skal bli gang- og sykkeprioritert gate, med redusert gjennomgangstrafikk av biler.

Færre konflikter

Ifølge Bymiljøetaten i Oslo kommune får Torggata 3-5 meter brede fortau med vareleveringslommer som «forhindrer konflikter mellom syklister og varelevering».

Kjørebanen blir med andre ord ikke bilfri, men «primært egnet for syklister».

Torggata stenges på begge sider av Ring 1 og ved Badstugata. I de to kvartalene mellom Badstugata og Youngsgate blir kjørearealet forbeholdt sykkel.

I motsetning til i dag blir Torggata åpen ut mot Hausmanns gate.

Les også: – Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

Protester fra gårdeierne

Selv om syklistene skal dele veibanen med varelevering og annen kjøring til eiendommene, har det kommet prostester fra både Oslo Handelstands forening og Byfolk, interesseorganisasjonen for gårdeiere innenfor Ring 1:

– Vi er redd det blir en autostrada for transportsyklister i full fart. Det går så mange mennesker fra Grünerløkka til sentrum via Torggata, så jeg synes den hadde fortjent å bli en gågate, sier Glenn Eikebråten, administrerende direktør i Byfolk.

Derimot er Trond Berget i Syklistenes Landsforbund en dedikert tilhenger av ombyggingen i Torggata.

– Gjennomkjøring med bil blir såpass lite attraktivt at det i prakis ikke vil skje. Jeg har sett tilsvarende gater i andre land og det fungerer veldig bra. Det blir ikke en gate der man kan sykle om kapp, men det er heller ikke meningen, sier Berget til Teknisk Ukeblad.

Berget tror ikke det er stor sjanse for mange konflikter mellom bilister og syklister. Men han mener at det i Torggata bør bli forbudt for bilister å kjøre forbi syklister.

– Et slikt forbud vil ikke ha noe å si for fremkommenligheten for bilene, fordi det er en kort strekning der en bil vil ikke ligge bak en sykkel lenge, sier Berget, som mener at den samme formen for regulering også bør gjøres mellom Youngstorget og Stortorget.

Åpen fremtid

I anleggsfasen vil Torggata fortsatt være åpen for fotgjengere, men syklister anbefales å bruke Calmeyers gate. Prosjektet skal være ferdig sommeren 2014.

Det er imidlertid usikkert om prosjektet går etter skjema, ettersom det kommunale entreprenørselskapet Oslo Vei gikk konkurs 7. desember.

Byggleder Dan-Erik Bomban sier til Teknisk Ukeblad at han ikke vet når byggearbeidene kommer i gang igjen.

Les også:

Denne løsningen skal gi isfrie sykkelveier  

'Tidenes sykkelsatsing' gir 10 kilometer sykkelvei

Lag ditt eget sykkelfelt med laser

Norge bruker hundretalls millioner på "ubrukelige" sykkelfelt