Njord: Floatel Superior ble brukt som boligplattform ved Njord A i forbindelse med vedlikholdsoppdrag.

FLOATEL SUPERIOR

Forstår ikke hvorfor ankeret løsnet

Slo hull på to ballasttanker.

Stavanger: Det var et løst anker som slo hull på en ballasttank som førte til at plattformen Floatel Superior tok inn vann i natt.

Ingen Teknisk Ukeblad har vært i kontakt med klarer å gi en forklaring på hvorfor ankeret har hengt løst langs siden på innretningen.

Det er ikke kjent om det har vært en menneskelig eller teknisk svikt. Men trolig har enten ankerwiren vært for løs til å holde ankeret på plass i festet eller så har selve ankerfestet løsnet.

Les mer:

Boligplattform evakueres etter skade på ballasttank

– Plattformen var full av feil  

Aldri hørt om lignende

Roy Erling Furre som har vært HMS-ansvarlig for Safe i flere år sier til Teknisk Ukeblad at han aldri har hørt om lignende hendelser.

Eier av plattformen, svenske Floatel International, sier årsaken til at ankeret løsnet er ukjent og at dette vil stå sentralt i granskningen av hendelsen.

– Ankeret løsnet fra ankerfestet og skadet to tilstøtende ballasttanker. Dette forårsaket at ballasttank nummer 10 ble oversvømt. Denne tanken med et volum på 108 kubikkmeter var tom før hendelsen. Det er også verifisert at tank nummer tre, som allerede var fyllt med vann, har blitt skadet, skriver selskapet på sine nettsider.

Dramatisk situasjon

Petroleumstilsynet mente en periode at situasjonen var svært dramatisk.

– Den informasjonen som kom til oss var at det var lekkasje i en ballasttank og at flotellet krenget 3-4 grader. Deretter viste det seg å være litt mer alvorlig fordi det kom vann inn i den ene søylen til flotellet, sier pressetalskvinne Inger Anda til nrk.no.

Krenget

Da ballasttank nummer ti ble full av vann krenget plattformen 3-4 grader. Dette ble gjenopprettet ved å fylle tankene på andre siden.



Plattformen er nå evakuert, men 40 personer med beredskapsfunksjoner er igjen på den. - Nå skal den taues inn til Kristiansund hvor den skal repareres. Etter nærmere inspeksjon av skaden kan man si hvor lang tid det tar, melder Floatel International.

Les også:

Se hvordan Yme-plattformen svaier

Petroleumstilsynet avdekket en rekke feil på riggen

– Yme hadde en mangelliste med 20000 punkter