Spansk fiasko: Prosjektleder Gudmund Løvli (t.v.), byggeleder Ken Johar Olaussen fra Statens vegvesen måtte sammen med Skanskas prosjektleder Tor Gildestad rydde opp etter det spanske selskapet OSSA på et tunnelprosjekt i Sørkjosen. (Foto: Per-Ivar Nikolaisen)

INGENIØRLØNN

Forsker: Nå kan ingeniørlønna gå ned

I mars fikk spanske Acciona Infraestructuras og italienske Ghella milliardkontrakten for tunnelarbeidet på Follobanen.

Avgjørelsen føyer seg inn i en rekke av tilfeller der norske entreprenørselskaper ikke når opp.

Billigsalg

I entreprenørmiljøene begynner tendensen for alvor å vekke bekymring. Mange frykter at norske selskaper må selge seg billig for å få kontrakter der pris ser ut til å være det avgjørende.

Ifølge Rådgivende ingeniørers forening (RIF) er konkurransen allerede merkbar.

– Konkurransen fra utlandet har allerede bidratt til et press på timeprisene innen deler av tegningsproduksjon og såkalte commodity-tjenester, altså «hyllevareproduksjon» som lett kan kjøpes på det internasjonale markedet. Samtidig ser vi at flere byggherrer etterspør smarte løsninger som bidrar til lavere totalkostnader. Da er ikke timeprisen for en rådgivende ingeniør avgjørende, men kompetansen. Uansett rigger vi oss kontinuerlig for den internasjonale konkurransesituasjonen, sier Liv Kari Skudal Hansteen, administrerende direktør i RIF.

– Hvordan gjør vi det?

– Vi må være tydelige på hva som er produksjon og hva som er rådgivning, og vi må synliggjøre vår verdiskaping for byggherren. Kompetansen er nøkkelen for å få kostnadseffektive og riktige løsninger: Vi i Norge blir neppe billigst i verden, men vi kan være best og mest effektive, sier hun.

Les også:  Vegvesenet skulle spare og valgte spansk. Prosjektet ble et mareritt

Kostnadene øker

Innen flere håndverkeryrker har tilførselen av håndverkere fra Øst-Europa ført til flere endringer: Mange oppdrag går til firmaer i Øst-Europa eller­ norske firmaer som bruker østeuropeiske underleverandører.

Dermed dominerer ikke lenger nordmenn på norske byggeplasser, og ifølge Fafo er lønnsnivået generelt senket.

Det ser ut til at kostnadene, ikke kvaliteten, er det avgjørende for mange firmaer.

– Per i dag øker kostnadsnivået på mange offentlige bygg- og anleggsprosjekter, samtidig som konfliktnivået er høyt. Slik kan det ikke fortsette. Mye av dette skyldes en misforstått tro på at billigste leverandør gir billigst prosjekter. Slik er det ikke. Det er påvist i land som Nederland, Storbritannia og Australia, sier Hansteen.

Hun mener vi ikke kan la markedet alene styre dette, og tar til orde for en mer bevisst tilnærming.

– Vi bør legge opp en leverandørstrategi som også tar hensyn til hvilken kompetanse vi skal beholde her i landet. Vi bør ha en norsk bygge- og anleggsnæring som har kompetansen til å betjene det norske markedet også i framtida, sier Hansteen.

Les også: Skanska mener italienere fikk særbehandling i milliard-anbud

Kritisk: – Den internasjonale konkurransen er her allerede, sier RIF-sjef Liv Kari Skudal Hansteen som ønsker mer fokus på kompetanse. Dag Yngve Dahle

Færre jobber og lavere lønn

Både lønnsnivå og arbeidsplasser kan bli rammet av den nye konkurransesituasjonen, ifølge Fafo-forsker Jon Erik Dølvik.

Fafo har forsket på hvilke konsekvenser tilstrømningen av utenlandske håndverkere og den tiltakende bruken av utenlandske underleverandører har fått for norske håndverkere.

Det har ført til færre jobber og lavere lønnsnivå, er blant funnene.

Dølvik spår at en liknende utvikling kan ramme norske entreprenørselskaper og deres ansatte.

Øker presset: – Konkurransen fra utenlandske leverandører vil øke presset på ingeniør­lønningene som fastsettes ved individuelle forhandlinger, mener Fafo-forsker Jon Erik Dølvik. Dag Yngve Dahle

– I internasjonalt perspektiv er ikke norske ingeniørlønninger særlig høye, men fordi det samlede norske kostnadsnivået er så vidt høyt og så vanskelig å påvirke på kort sikt, vil kutt i arbeidskostnader, slanking av staber og outsourcing til billigere utenlandske underleverandører gjerne være det første selskapene tyr til for å styrke konkurranseevnen, sier han til Teknisk Ukeblad.

Lønninger utgjør en stor del av budsjettposten «arbeids­kostnader».

– Slanking av arbeidsstokken, mer innleie av ingeniører og økt outsourcing vil – gitt at alt annet er likt – bety at det vil bli flere om beinet i kampen om jobber og oppdrag. Det vil øke presset på ingeniørlønningene som fastsettes ved individuelle forhandlinger, hvor den enkeltes forhandlingsmakt vil svekkes, sier Dølvik.

Verftet i Sør-Korea somler: Verftet i Sør-Korea somler: Storutbygging i Nordsjøen blir utsatt

For godt til å være sant

Tekna gir uttrykk for at det heller ikke i denne sammenhengen finnes noen «gratis lunsj».

– Det finnes ingen gratis lunsj i internasjonale anbud. De spanske fregattene ble mange milliarder dyrere enn planlagt. Den nederlandskbygde Yme-plattformen ble tre år forsinket, ti milliarder dyrere og aldri tatt i bruk. Goliat-plattformen gikk til Sør-Korea og ble 15 milliarder dyrere enn beregnet. Østerrikske Alpine Bau, som skulle bygge E6 mellom Minnesund og Brøhaug, gikk konkurs.

– Spanske OSSA skulle bygge tunnel på E6 i Nord-Troms, men kontrakten ble hevet fordi arbeidet var slett. Dette er eksempler på at man ofte tenker svært smalt på pris i innkjøpsøyeblikket. Å komme seg ut av dette krever at innkjøpere blir bedre på innkjøp, ikke lavere norske lønninger, sier Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg.

Hun påpeker at norske sivilingeniørtimer er billigere enn på lenge.

– De er billigere enn på svært lang tid, både som følge av kronesvekkelsen og redusert lønnsvekst de siste årene. Problemet er ikke at norske sivilingeniører er for dyre, men at utenlandske tilbydere er for billige. De priser seg etter vårt syn for lavt, noe mange innkjøpere smertelig har oppdaget. Det som var for billig til å være sant, var ikke sant, sier presidenten.

Les også: Slik blir du testet før du får jobb i Norges største selskaper

Dårlig forarbeid

Nito-president Trond Markussen stiller i likhet med Randeberg spørsmål ved rekken av prosjekter der utenlandske selskaper ikke har gjort en god nok jobb.

– Det er ikke så rart at man spør seg om prisen alene var avgjørende i anbudsrundene forut for flere av prosjektene. Når norske selskaper må inn å rette opp feil gjort av utenlandske aktører, kan man lure på om forarbeidet har vært godt nok, sier Markussen.

Nito forventer at oppdragsgiverne har eller skaffer seg kompetanse til å vurdere kvaliteten på leveransen, herunder innhold, tidsbruk og at det ikke blir mye kostbart etterarbeid.

Nøkkelordet er kvalitet:

– Pris er selvsagt viktig, men bør ikke være det eneste kriteriet. Vi må sikre oss at det også stilles krav til kvalitet, HMS og leveringsdyktighet. Jeg synes det er viktig at norske selskaper får noen av disse store oppdragene. Går mange oppdrag til utenlandske aktører, blir det færre «norsktalende» prosjekter som kan ta imot lærlinger, og det kan bli en utfordring­ for norsk næringsliv i framtida. Regjeringen har også lekket flere «pakker» fra statsbudsjettet for å få ledige ingeniører i arbeid. Skal disse pakkene ha effekt­, er det viktig at norske selskaper får oppdragene, sier Markussen­.

Les også: Statoil står bak tiårets største britiske prosjekt. Nå er det forsinket fra Sør-Korea

«Håndverkertilstander»

– Frykter du en parallell til håndverkere?

– Flere håndverkergrupper er åpenbart rammet av konkurransen fra utlandet. Det er nesten ikke norske malere igjen. Vi ser eksempler på at ingeniørselskaper taper i konkurransen med utenlandske selskaper, og dette vekker bekymring i ingeniørmiljøene nå, sier Markussen.

Jernbaneverket avviser at de har lagt for stor vekt på pris i anbudsrunden for Follobanen.

– Vi har vært opptatt av å velge den beste leverandøren ut fra en helhetlig vurdering av kvalitet og pris, og er trygge på de leverandørene vi har valgt. Tilbudenes prosjektutførelse er bedømt uavhengig av pris, og egne evalueringsteam har arbeidet adskilt fra hverandre. De valgte leverandørene har gjennomført en rekke tilsvarende­ prosjekter i samtlige verdensdeler, sier Katrine Kjelland, kommunikasjonssjef for Follobaneprosjektet.

Teknas løsning på ingeniørkrisen: Tekna vil ruste opp infrastrukturen på Vestlandet for milliarder