FREMDELES DYPT UENIG: Administrerende direktør Sandro Parmeggiani i strømselskapet For Better Days er fremdeles dypt uenig med Forbrukerombudet, selv om han gir etter og endrer retorikken i reklamen for opprinnelsesgarantert strøm. (Bilde: For Better Days)

For Better Days gir etter for Forbrukerombudet

  • Kraft

Det ble furore i kraftbransjen da FBD i november gikk massivt ut med en reklamekampanje på TV og hevdet at norske strømkunder får skitten kullkraft fra Europa, siden den norske vannkraftens fornybarhet allerede er solgt til kunder i Europa gjennom opprinnelsesgarantisystemet.

Forbrukerombudet mente reklamen var brudd på markedsføringsloven, og FBD innstilte kampanjen inntil videre.

Les også: Stoppet TV-reklame om salg av ren strøm

Gir seg

Nå viser det seg at selskapet bøyer av for Forbrukerombudet.

“For Better Days vil ta Forbrukerombudets syn og tilbakemeldinger til etterretning”, heter det i et brev selskapet skrev til ombudet før jul, og som Teknisk Ukeblad har sett.

Selskapet har laget nye reklamer som de har sendt over til Forbrukerombudet, og Forbrukerombud Gry Nergård er fornøyd.

– Vi har ikke sett gjennom alt ennå, men TV-reklamen er endret radikalt. Det er ingen påstander lenger som er så konkrete at vi vil gripe inn. Det ser ut til at saken har løst seg, sier hun.

– Er dere fornøyd?

– Ja, vi er veldig fornøyd med endringene. Vår vurdering var at dette var villedende for forbrukerne. Nå viser det seg at de også fikk en ålreit reklame uten å komme med påstander som vi synes er problematiske, sier Nergård.

Tok for mye krefter

Ifølge FBDs administrerende direktør Sandro Parmeggiani er det praktiske årsaker og ikke argumentene fra Forbrukerombudet som har fått selskapet til å endre sin reklamekampanje.

– Jeg har egentlig veldig lyst til å ta denne fighten og få saken opp i markedsrådet. Hadde jeg hatt tid og en stor stab til å bruke mye energi på dette, skulle jeg mer enn gjerne gjort det. Men det er veldig tidkrevende, og vi havner i et vakuum når vi holder på å surre med Forbrukerombudet, sier Parmeggiani.

– Traff spikeren på hodet

Han tror uenigheten med Forbrukerombudet vil føre til endring.

– Jeg er dypt, dypt uenig med ombudets argumentasjon, og vi har veldig mange med oss som gjerne vil se retorikken rundt opprinnelsesgarantisystemet endret. Jeg tror det vil skje gradvis, jeg tror vi har truffet spikeren såpass godt.

Han mener strømmen nå blir solgt to ganger, siden mange strømkunder i Norge anser strømmen sin som fornybar selv om de ikke har kjøpt opprinnelsesgarantier, som isteden selges til utlandet.

– Opprinnelsesgarantisystemet er det eneste som kan skille ren og skitten kraft og gi kundene et reelt valg. Da blir det helt sprøtt og utrolig lite forbrukervennlig å ikke kunne gjøre denne distinksjonen. Dette kommer jeg til å si hver eneste gang temaet kommer opp, jeg er fortsatt fullstendig uenig med Forbrukerombudet, sier Parmaggiani.