KRAFT

– Føler oss som Norwegian

BILLIGERE: Svein Tore Moe, daglig leder i Cenika, utfordrer de store leverandørene.
BILLIGERE: Svein Tore Moe, daglig leder i Cenika, utfordrer de store leverandørene.
Kjetil Malkenes Hovland
2. mars 2010 - 08:58

På fem år har den lille bedriften Cenika fra Lier tatt ni prosent av markedet innen lavspenttavler.

Nå vil de utfordre de store leverandørene også innen mellom- og høyspent.

– Vi føler oss som Norwegian i kamp med SAS, sier daglig leder daglig leder Svein Tore Moe i Cenika til Teknisk Ukeblad.



Et stort marked

Cenika tror de kan hente markedsandeler også i mellom- og høyspentmarkedet. Det lokale elnettet (distribusjonsnettet) skal oppgraderes for milliarder de neste årene.

– Nettselskapene henger veldig etter på kraftdistribusjon. Mange linjer er fra 50-, 60- og 70-tallet. For eksempel skal alle stolpemonterte trafoer ned på bakken innen 2016, det er et kjempemarked, sier Moe.

Den fem år gamle bedriften kommer til å omsette for 180 millioner kroner i år.



Leverer trafoer og kiosker

Framover vil Cenika levere mellomspenningstavler, distribusjonstrafoer og kiosker. De viktigste kundene blir trolig nettselskaper og jernbane. Selskapet bygger også opp en egen serviceavdeling.

– Vi har mange folk fra ABB og Schneider. Unge folk som vil utfordre de store. Vi er ofte mer fleksible og bedre priset enn konkurrentene, sier Moe, som forteller at bedriften vokste med 30 prosent selv i det vanskelige året 2009.

– Også 2010 har startet ekstremt bra, legger han til.



Tar fra de store

De store leverandørene, det er selskaper som ABB, Møllergruppen, Siemens og Schneider. Det lille selskapet fra Lier hevder at de er 15-20 prosent billigere enn konkurrentene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Vi merker ute hos kundene at de savner konkurranse i markedet. Det er noen få aktører her. Fordi vi er uavhengige og samarbeider med mange leverandører kan vi gi billigere pakker, sier Moe, som mener det i enkelte tilfeller er «fryktelig mange ledd» mellom fabrikk og kunde.

Selv kommer Moe fra ABB, og han mener mange større selskaper har tunge organisasjoner som bærer preg av god inntjening på 90-tallet. Det gjør at mindre selskaper kan ta markedsandeler.



Flere utfordrere

Flere norske selskaper forsøker nå å utfordre de store elektroleverandørene, ifølge Cenika.

– Også innen nettutvikling er det små bedrifter som konkurrerer med de store, flere av dem ligger i Drammensregionen som oss. Vi merker at kundene ser mer på priser enn før, sier Moe.

De fleste ansatte i Cenika har teknisk utdannelse innen elektro, halvparten av dem er ingeniører. Bedriften har nylig utvidet til Danmark og Sverige. Mye av utstyret de selger produseres av den kinesiske fabrikanten Chint.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.