Heidrun må få de nye og forsterkede livbåtene på plass før produksjonen kan gjenopptas. (Bilde: Øyvind Hagen, Statoil)

Får livbåter for ekstremvær

Livbåtprosjektet

  • En samlet næring, i regi av Oljeindustriens Landsforening (OLF), startet i september 2005 en gjennomgang av alle fritt fall- livbåttyper i offshorevirksomheten.
  • Bakgrunnen var at en ny livbåt av typen Umoe Schat-Hardings FF1000S fikk skader i overbygget under en systemtest på Veslefrikkfeltet i juni samme år. Seks livbåter på to plattformer ble tatt ut av drift, forsterket og reinstallert.
  • Arbeidet til OLFs livbåtprosjekt omfatter, i tillegg til testingen, en gjennomgang av eventuelle behov for utbedringer, krav til prototypetester og forslag til nytt regelverk.
  • Prosjektet ledes av Alf Morten Sirevaag, som er utleid fra Statoil. Han har med seg representanter for operatører og boreselskap som benytter seg av fritt fall-båter. Prosjektet rapporterer til en rekke organisasjoner i næringen.
  • Det er 211 fritt fall livbåter av 15 forskjellige typer på 56 installasjoner på norsk sokkel. Av disse 211 er 88 livbåter i stål, og 123 i armert plast (GRP). Samtlige er myndighetsgodkjent og sertifisert etter gjeldende regelverk.
  • 133 av de 211 livbåtene må forsterkes for å tilfredsstille industriens krav til sikker evakuering. Det meste av dette forsterkningsarbeidet er ferdig.

Livbåtprodusenten Umoe Schat-Harding er i full gang med å forsterke de 39 stuplivbåtene av typen FF48 versjon 2.

Livbåtene ble fjernet fra plattformene, og produksjonen stoppet, da Livbåtprosjektet fant svakheter i overbygget på denne modellen.

Tålte ikke trykk

- Disse stållivbåtene er bygd og sertifisert i henhold til dagens internasjonale krav, men Livbåtprosjektet vil ha dem opp til en ny standard hvor de blant annet skal tåle 20 meters bølgehøyde, sier administrerende direktør Ove Røssland i Umoe Schat-Harding.

Svakheten ble funnet under en slik test. Det viste seg at overbygget kunne gi etter når båten dykket ned og fikk vanntrykk på overbygget.

Styrkes med stål

- Vi forsterker nå samtlige livbåter ved å sette stålprofiler inn mellom vantene i overbygget. Vi ligger foran planen, og regner med å være ferdige med alt utenom Heidrun-båtene denne måneden, sier Røssland.

Livbåtene til Heidrun tar lenger tid, rett og slett fordi denne plattformen har flere båter enn Snorre A.

Tidlig start på Heidrun

Statoil har imidlertid fått dispensasjon for videre produksjon på Heidrun før livbåtene er klare.

- Her har vi tilfredsstillende evakueringstiltak for produksjon, både på grunn av bedre helikopterkapasitet og mulighet for å låre livbåtene. Vi håper å kunne fly folk ut dit i morgen hvis vinden stilner, sier informasjonsdirektør Jone Stangeland i Statoil.

Snorre A er imidlertid avhengig av at livbåtene kan slippes. Likevel tror Stangeland produksjonen kan være i gang neste uke.

Skal tåle "alt"

Når båtene er forsterket mener Ove Røssland at plattformene i Nordsjøen blir de sikkerhetsmessig sterkeste i verden.

- Båten har vært fullskalatestet med en dropphøyde 30 meter over det den er sertifisert for med suksess. Når vi er ferdige skal de tåle Ultimate Limit State ( ULS), og de mest ekstreme værforhold som kan forekomme, sier Røssland.

Umoe Schat-Harding har også opplevd det samme overbygg-problemet med en plastbåt av typen FF1000S.