KARRIERE

Facebook:
– Vi er en ingeniørbedrift

ANONYM: Facebook er kjent som et kult selskap, men har anonym inngang for de ansatte.
ANONYM: Facebook er kjent som et kult selskap, men har anonym inngang for de ansatte. Bilde: Teknisk Ukeblad
Jan M. Moberg
2. sep. 2010 - 07:09

SAN FRANCISCO: Stadig flere brukere over hele verden bruker mer tid på å oppdatere sin status og sjekke hva vennene gjør. Facebook har 500 millioner brukere som er innom nettstedet minst en gang i måneden. Trafikken til det sosiale nettstedet er nå på andreplass i verden, kun slått av Google.

300 ingeniører

Til tross for den formidable trafikken, klassifiserer selskapet kun 300 av totalt 2000 ansatte som ingeniører. Vi skulle da kanskje tro at selskapet selv anser seg som et medie- eller kommunikasjonsselskap, men den gang ei.

– Vi er en ingeniørbedrift, konkluderer en talsmann fra selskapet overfor tu.no. Medarbeideren ønsker hverken å bli navngitt eller avbildet, men hevder at antallet ingeniører er høyere hos Facebook enn hos konkurrenene, relativt til nettstedets brukertall.

Selskapet kan dermed hevde at de har klart å skalere sin virksomhet bedre enn både storebror Google og andre konkurrenter. Dette kommer garantert til å bli et hovedpoeng når selskapet en gang blir børsnotert.

KLAR: Et tomt lokale står klart til å fylles opp med ingeniører. Teknisk Ukeblad

"Hackathon"

Facebooks filosofi er å få tak i de glupeste og mest effektive utviklerne i bransjen. Og kommer du først innenfor, har du gode muligheter til å utøve ingeniørkunsten. Blant annet kan alle utviklere når som helst kalle kollegene inn til et "hackathon" for å diskutere og løse problemer eller utfordringer i sine prosjekter.

Et "hackathon" starter klokken seks på ettermiddagen og varer gjerne (som navnet indikerer) til langt utover kvelden eller natten.

– Vår kultur er sentrert rundt å spre Facebook til folket. Når det gjelder utvikling, er vårt motto "to test and iterate". Vårt hovedfokus er å lage enkle løsninger, presiserer vår mann, som forteller at kampen om de talentfulle ingeniørene er svært hard. Så hard at Facebook kjøper hele selskaper bare for å få tak i de ansatte.

– Vi trenger supertalentene. Derfor kjøper vi selskaper. Ikke nødvendigvis for å overta businessen deres, men for å få tak i de ansatte.

Sluttet å telle

Og ingeniørene i selskapet må sies å ha lykkes godt. Trafikken til nettstedet vokser nå så kraftig at selskapet har sluttet å oppdatere offisielle trafikktall når en ny timillionersgrense passeres. Nå nøyer de seg med å oppdatere tallet ved passering av hver hundrede million nye bruker.

I Norge har Facebook, i følge selskapet, nå 2,2 millioner brukere, hvorav 800.000 benytter mobiltelefonen for å sjekke og oppdatere status.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.