Kraftselskapene gjør det å forstå de ulike strømavtalene så umulig som de kan for å få flere til å velge dyrere avtaler, mener Pareto-direktør Lars Ove Skorpen.

STRØMPRIS

Ett selskap har både den billigste og dyreste strømavtalen

Kraftselskapene lurer kundene ved å lage forvirrende kontrakter, mener Pareto-direktør.

På Paretos fornybarkonferanse torsdag kom Paretos kraft- og fornybardirektør Lars Ove Skorpen med hard kritikk av selskapene som selger strøm.

Han påpekte av påslagene på spotprisen varierer veldig mye mellom kontraktene.

Konkurransetilsynets liste over de billigste landsdekkende spotkontraktene opererer Gudbrandsdal Energi med hele fem ulike kontrakter. Med et forbruk på 20.000 kWh har selskapet både den billigste og den dyreste kontrakten på listen.

– Det er veldig viktig å velge riktig avtale. Men da jeg selv gikk inn og skulle sjekke hvor jeg lå, lå jeg feil på én av de to avtalene jeg har med Gudbrandsdal Energi, sa Skorpen.

– Lurer kundene

Pareto-direktøren følger kraftbransjen svært nært, blant annet gjennom analyser av kraftmarkedet og kraftpriser ut til sluttkundene.

– Jeg er over gjennomsnittlig interessert i dette, og likevel greide jeg å velge feil. Det forteller meg kanskje litt om hvordan dere driver som kraftomsettere. Det er vel egentlig å lage dette så komplett umulig å forstå som det kan bli, og så skrur (lurer) dere kunden hele tiden, sa Skorpen, til spredt latter fra salen.

Overfor Teknisk Ukeblad utdyper han.

– Det du må passe på, er at du er helt sikker på å være på riktig produkt. Det er ikke gitt at det som ser billigst ut faktisk er det. Det kommer blant annet an på hvor stort forbruket ditt er, sier Skorpen.

Les også: – At strøm ikke skal brukes til oppvarming, er religion for ingeniørene

Paretos kraft- og fornybardirektør Lars Ove Skorpen mener selskaper som selger strøm, bør gjøre mer for å sørge for at kundene velger de kontraktene som lønner seg for kunden. Øyvind Lie

– Dårlig rykte

Han ble overrasket over selv å ha valgt en kontrakt som ikke var optimal ut fra forbruket han hadde.

– Dette forteller meg at det er veldig vanskelig, og at det nok er lett for de som selger disse produktene å skape total forvirring. Sånn sett har denne bransjen hatt et litt dårlig rykte. Jeg tror det er i ferd med å bedre seg litt, men fortsatt mener jeg det er viktig for selskapene å aktivt fortelle kundene hva som er det beste produktet, sier Skorpen.

For han er helt sikker på at det er mange strømselskap som vet at de har kunder på produkter som egentlig er feil for kunden.

–  Så er spørsmålet om de burde fortelle kunden at de burde velge et annet produkt, og det er godt mulig. Om ikke selskapene sier fra, må de som ikke er i stand til å orientere seg, for eksempel enkelte eldre, betale den høyeste regningen. Og slik bør det ikke være, sier Skorpen.

Han understreker at han ikke ønsker å henge ut Gudbrandsdal Energi spesielt, og at selskapet ga ham god service da han ringte dem for å skifte kontrakt.

Les også: Han er landets første boligeier som leverer strøm til nettet

– Prisene forandrer seg

Markedssjef Jan Jansrud i Gudbrandsdal Energi sier til Teknisk Ukeblad at det er slutt på den tiden da kundene kun hadde ett produkt å forholde seg til. 

– Før var det kun en brødtype og ett tomatslag i butikken. Nå vil folk ha variasjon, sier Jansrud.

– Men noen tomater smaker bedre enn andre, og det er ofte de dyreste. Hvilke fordeler har man av å velge en dyr kontrakt framfor en billig?

– På den billigste må man tåle reklame og epost. Men her er det snakk om et øyeblikksbilde, prisene på kontraktene forandrer seg. Man har et marked der man agerer og tilpasser seg, understreker Jansrud.

Les også: Slik vil nettselskapene holde nettleia oppe i fremtiden

– Må få tjene penger

– Men hvorfor kan dere ikke kontakte kundene og foreslå at de skifter kontrakt til den som er billigst for dem, slik Skorpen foreslår?

– Det kunne vi gjort, men vi er åtte mann på 90.000 kunder. Dessuten kan man ikke legge hele kundemassen over på et kampanjeprodukt. Noen kunder vil dessuten foretrekke fast eller variabel pris framfor spot, og det må de få lov til. Strømmarkedet er deregulert, markedet er fritt, og bra er det. Man må ha lov til å tjene penger, sier Jansrud.

Aviser at kundene lures

Han mener kundene må forvente at det dukker opp nye avtaler og at prisene på de ulike produktene endrer seg over tid.

– Vi må være innovative og konkurransedyktige, så lenge vi informerer kundene om de nye produktene. Det gjør vi blant annet i kundebladet og på Facebook, og dette bør kundene lese og skifte produkt hvis de ønsker det, sier Jansrud.

Han avviser at kontraktene er laget for å forvirre og lure kundene.

– De fleste produktene og prisene våre er oppgitt på forsiden vår på nettet, det er det første kundene ser når de åpner nettsiden vår, sier Jansrud.

Les også:

Denne pæra fortsetter å lyse ved strømbrudd

Slik blir 2014 for kraftbransjen

Europas solkraft-boom gjør utenlandskablene mindre lønnsomme