Skipsfartens andel av verdens totale klimautslipp utgjør tre prosent. Men skipsfarten øker og tiltak må settes inn, fastslår en norsk rapport. (Bilde: Anders J. Steensen)

- Ett av tre skip blir avbestilt

  • Industri

Skipsfarten og verftsnæringen har bare sett starten av problemene for bransjen, spår finanseksperter innen shipping.

I tillegg er det bestilt for mange nybygg, spesielt i bulk- og containersegmentet, mener analysesjef Erik M. Andersen i skipsmeglerhuset R.S. Platous, ifølge Dagens Næringsliv.

- Blir ikke levert

Andersen varsler en bølge av kanselleringer av nye tørrlastskip på verftene, og at hvert tredje bulk- og containerskip som er i ordre aldri vil bli levert, .

- Det er ikke urealistisk å regne med at tredjeparten av de nye tørrlast- og containerskipene som er kontrahert på verftene aldri vil bli levert. I tillegg vil det trolig bli forhandlet om utsatte leveringer av flere av de gjenværende nybyggene, sier Andersen til avisen.

Varsler konkurser

Banksjef Carl E. Steen i Nordeas shippingavdeling tror flere verft vil slite tungt og at noen kommer til å gå overende på grunn av finanskrisen.

- Det som har skjedd i finanssektoren vil i dramatisk grad påvirke leveringsprogrammet for nye skip, sier lederen for Nordeas shippingavdeling, sier banksjefen.

Spekulative bestillinger

Verftene sliter med å skaffe byggelånsfinanseiering og har problemer med å stille garantier overfor rederiene for innbetalinger av avdrag på skipene i løpet av byggeperioden.

Samtidig faller verdiene på skip som kanskje ble bestilt til en høyere pris enn hva skipet er mulig å omsettes for i dagens marked.

Steen mener det har vært mange spekulative bestillinger av nybygg, særlig i tørrlast og containershipping.