UTGÅTT PÅ DATO: Dette er E18 gjennom Hobøl i Østfold, en av norges mest trafikkerte veier. (Bilde: Truls Tunmo)

Endrer reglene når veien åpnes

  • Bygg

– Når man bygger en ny vei, skal alt være riktig gjort. Vi har generelle kontraktsbestemmelser og spesielle kontraktskrav hvor det henvises til standarder for hvordan en vei skal bygges. Her gjelder Håndbok 018 fra Vegdirektoratet, sier sjefsingeniør i Statens vegvesen, Liv Nordbye til Teknisk Ukeblad.





Reduserer standardkrav

En nybygd motorvei i Norge skal ifølge Håndbok 018 fra Vegdirektoratet ha en minimumsstandard som er lavere enn 2,0 millimeter ujevnhet lengdeveis per meter, i henhold til den internasjonale veistandardindeksen, International Roughness Index (IRI).

– Så fort veien er åpnet for alminnelig ferdsel, så er det vedlikeholdsstandarden som blir gjeldende i henhold til Håndbok 111. Da er grensen 4,0 millimeter per meter, sier måletekniker Bjørn A. Holshagen i Veiteknisk Institutt til Teknisk Ukeblad.

NY OG ØDELAGT: Den nye E18-strekningen i Østfold vest for Askim-porten er delvis ødelagt av teleskader. Veien åpnet i november. Truls Tunmo

Sjonglerer med forskrifter

I fjor skrev Teknisk Ukeblad om riksveg 2 mellom Kløfta og Nybakk som er ødelagt av teleskader bare snaue tre år etter at veien ble åpnet.

Les saken: Ny motorvei ødelagt for alltid

Riksvei 2-saken: – Små entrepriser ga telehiv

Nylig skrev Aftenposten om nye E18 i Østfold som også er ødelagt av frostskader i løpet av bare noen få måneder. Nordbye forklarer:

– Det skal selvsagt ikke være sånn at en ny vei blir ødelagt rett etter at den er ferdig. Håndbok 018 fra Vegdirektoratet beskriver hvor dypt man skal legge grus i veikroppen for å hindre frostskader. Etter at veien er åpnet, kommer imidlertid veien inn under vedlikehold av vei, i henhold til Håndbok 111, sier Nordbye.

Splitter nye motorveier ødelagt av telehiv

– Ulike veikrav

Denne håndboken beskriver spor og jevnhet sent på høsten etter at eventuelle asfaltarbeider er gjennomført i løpet av sommeren.

– Håndbok 111 er et grunnlag for å vurdere om veien har den rette standard eller om det må gjøres tiltak på veien. Og hvis det må gjøres tiltak, skal utførelsen være i henhold til Håndbok 018, sier Nordbye.

– Men hvorfor endrer Vegdirektoratet IRI-standarden fra 2,0 millimeter per meter vei på en nybygd vei til 4,0 millimeter per meter vei etter at veien er åpnet for ferdsel?

– Det er ulike krav til standarder for bygging av ny vei og for når det skal gjøres tiltak på en eksisterende vei, sier Liv Nordbye.

Hun legger til at Statens vegvesen skal analysere hvorfor nye veistrekninger i Norge blir ødelagt etter bare kort tid.

Les også:

Strid om E6-skade