Et felles europeisk bompengesystem skulle vært på plass i 2012. I dag er det fremdeles ikke realisert. (Bilde: Mona Strande)

BOMPENGER

Endelig starter bom-arbeidet som skal gjøre det enklere å kjøre gjennom Europa

EU-kommisjonen tar selvkritikk.

I 2004 startet planene om et nytt felles bompengesystem for hele Europa. 

Nå, 12 år senere, er planene fremdeles ikke realisert. 

I et notat fra EU-kommisjonen skriver kommisjonen at de nå tar selvkritikk, og igangsetter en høring med sikte på å finne en løsning. 

En enklere kjøretur

I utgangspunktet skulle EETS-brikken (European Electronic Toll Service) vært innført i 2012 for vogntog, og 2014 for personbiler. 

Bakgrunnen for brikken er at den skal gjøre det enklere å kjøre gjennom Europa enn hva det er i dag. 

– Man ønsker et felles europeisk bombrikkesystem slik at det skal være mulig å kjøre gjennom Europa med en og samme brikke. Dette er mest relevant for tunge kjøretøy. Dette vil også føre til en mer effektiv innkreving av bompenger, opplyser Samferdselsdepartementet i en mail til Teknisk Ukeblad. 

Mikrobølgeteknologi

I Norge er vi allerede del av et regionalt samarbeid via EasyGo som er et bompengesamarbeid mellom Norge, Sverige og Danmark og også Østerrike via EasyGo+.

Dette systemet er basert på mikrobølgeteknologi, som også er en av de nevnte teknologien for elektronisk bompengeinnkreving etter EETS-regelverket.

Samferdselsdepartementet opplyser at Norge derfor enkelt vil kunne videreføre dagens bombrikkesystem når det felleseuropeiske systemet tas i bruk. 

Ingen interesse 

Det er ifølge departementet flere årsaker til at felles-brikken har tatt så lang tid. 

– Det har tatt tid fordi de ulike medlemslandene har investert i ulike løsninger som ikke nødvendigvis er kompatible med de nye planene, skriver departementet.  

Regelverket setter også så strenge krav for EETS-utstedere (brikkeutstedere) at det ikke har vært noen interesse i markedet så langt. 

Revisjon av regelverket

Når den nye brikken vil være på plass, er ikke klart. 

Kommisjonen har evaluert bompengedirektivet, og konkludert med at det gitte regelverket ikke har gitt tiltenkt målsetning. 

Videre har de konkludert med at ETS-brikken er mest relevant for tungtransport. 

På bakgrunn av dette legger kommisjonen opp til å foreta en revisjon av regelverket som vil legges frem i første halvdel av 2017. 

Kommentarer (8)

Kommentarer (8)