IKKE STAVANGER-BERGEN: Jernbaneverket mener den strekningen er for krevende å bygge ut, og vil at den først skal komme senere ved en eventuell utbygging av høyhastighetsbane. (Bilde: Alexandre MARCHI )

Econ dreper høyhastighetsdrøm

  • Bygg

Econs Karin Ibenholt la i dag frem sin kvalitetskontroll av tyske VWIs analyse for kost-nytteeffekten av å bygge en enkeltsporet høyhastighetsbane mellom Oslo og Trondheim. Kontrollen er gjennomført på oppdrag fra myndighetene.

54 mrd. minus

Mens VWI har kommet frem til at kost-nytteeffekten vil gi et positivt utslag på 4 milliarder kroner, har Econ kommet frem til minus 53,8 milliarder kroner.

De har begge brukt samme tallmateriale og beregningsgrunnlag for sine analyser, og forskjellen i resultat skal skyldes at det brukes forskjellige beregningsmetoder i Norge og Tyskland.

Seniorøkonom John Magne Skjelvik
Seniorøkonom John Magne Skjelvik Joachim Seehusen

6 millioner reisende

Econ har kommet frem til at det trengs minst 6 millioner passasjerer for å få lønnsomhet i et enkeltspor på strekningen.

Seniorøkonom John Magne Skjelvik i Econ Pöyry sa at deres anbefaling er å legge hele høyhastighetsprosjektet bort, og ikke gå videre med det.

– Når det gjelder utslippsreduksjoner, er det både svært høye kostnader og svært lave utslippsreduksjoner. Kostnaden per tonn spart CO 2 blir 48 000 kroner, sa Skjelvik.

Han viste i tillegg til at internasjonalt ser man at trafikken slike prosjekter overvurderes i ni av ti tilfeller, og at jernbaneprosjektene blir nesten 45 prosent dyrere enn beregnet.

–Hvis dette skal bli liv laga, så må investeringskostnadene halveres, og det er helt urealistisk, sa han.