INDUSTRI

DVS rekker ikke fristen

Tore Stensvold
4. nov. 2011 - 10:30
Vis mer

DVS Norge er pålagt av Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) å tømme 32.500 kubikkmeter med farlig avfall fra 12 tanker i Sandefjord innen 31. desember.

I et møte med Klif opplyser selskapet at tidsfristen blir for knapp.

Ny plan

Etter eksplosjonen om bord på Mar Cristina 30. august i år, er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) forsiktig med å tillate lossing uten en omfattende sikkerhetsplan.

Oleon fikk pålegg om å utarbeide en ny sikkerhetsplan.

Oleon har derfor engasjert Det Norske Veritas (DNV) til å kartlegge risikoen og lage en plan for trygg lasting.



EKPLOSIVT: Mar Cristina eksploderte ved kaia hos Oleon like før dete skulle ta om bord avfall. Normalt er ikke oljeholdig vann eksplosjonsfarlig, men det kan utvikles H2S som under gitte omstendigheter kan være farlig.
EKPLOSIVT: Mar Cristina eksploderte ved kaia hos Oleon like før dete skulle ta om bord avfall. Normalt er ikke oljeholdig vann eksplosjonsfarlig, men det kan utvikles H2S som under gitte omstendigheter kan være farlig.

Venter godkjenning

– DNV holder på med rapporten nå. Den skal sendes til godkjenning hos DSB før lossingen kan starte, sier kvalitets- og sikkerhetsansvarlig hos Oleon, Erik Røyeng, til Teknisk Ukeblad.

Daglig leder i DVS Norge, Christian Engelhardt, sier at de har flere aktuelle skip som kan leies inn for på kort varsel for å starte tømmingen hos Oleon.

– Vi har tre-fire skip som går i daglig transport langs kysten med oljeholdig vann som vi kan sette inn og få vannet tømt fra tankene, sier Engelhardt til TU.

I en redegjørelse til Klif i september, skrev han at tømming kunne begynne i uke 40 og ville ta 10 uker. Nå er vi fire uker over den tida.

Engelhardt sier at Øra, der det er lagret 7.000 m³, ikke er pålagt å lage en slik sikkerhetsplan som Oleon og at lastingen der kan begynne om kort tid.

Les også: Råttent spill om farlig avfall

Behandles på Mongstad

DVS Norge har bygget ut anlegget på Mongstad for å kunne at imot og behandle langt større mengder oljeholdig vann, borekaks, mud og slopvann fra oljeindustrien.

DVS Norge har avtale med Statoil. Ifølge Engelhardt vil alt avfallet fra Øra og Sandefjord sendes til Mongstad og behandles der.

– Vi har nok kapasitet nå, sier Engelhardt.

Ledig kapasitet

Tidligere i sommer søkte DVS Norge om eksporttillatelse av minst 10.000 m³. Da slet selskapet med å få Mongstad-anlegget opp på det kapasitetsnivået som var planlagt.

– Nå har vi ledig kapasitet. Vi er ikke på 100 prosent ennå, men likevel klare vi å behandle alt vi får inn, sier han.

Årsaken til eksplosjonen på Mar Cristina er fortsatt ikke klarlagt. Analyser av innholdet på tankene, viser imidlertid at det var rester av boreslam og oljeholdig vann.

Skipet inneholdt 1.200 m³ rester av borevæske da det kom til Sandefjord. Analysen viser inneholder mineraler, silikater, bentonitt, barrit og saltvann.



BEHANDLES: DVS Norge mottar avfall fra Statoil til anlegget på mongstad. I 2009 og 2010 mottok DVS mer enn de hadde tillatelse til å behandle.
BEHANDLES: DVS Norge mottar avfall fra Statoil til anlegget på mongstad. I 2009 og 2010 mottok DVS mer enn de hadde tillatelse til å behandle.

Ikke farlig

Folkehelsa har også analysert innholdet og skriver til Klif:

"Vi har sett på analyseresultatene og vi kan ikke se at det framkommer noe her som skulle tyde på at det er noe annet enn akutt eksponering for svovelholdige forbindelser som antakelig har gitt helseeffekter hos de personene som oppholdt seg i umiddelbar nærhet da eksplosjonen skjedde.

Les også:

Oleon styres mot avvikling

Bellona-show hos Oleon

DVS-sjef går på dagen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.