Bourbon Dolphin i byggedokk på Ulstein Verft i juni 2006. I oktober samme år ble skipet døpt og overlevert Bourbon Offshore Norway, og i april 2007 kantret det. (Bilde: Anders J. Steensen)

Dolphin tyngre enn planlagt

Ulstein Verft ble først klar over avviket fra stabilitetsberegningene da Bourbon Dolphin ble satt på vannet første gang.

- Vi hadde en antakelse om at den ville bli tyngre, men beviset fikk vi først under utdokking, når vi så hvor lavt båten lå i vannet, sa viseadministrerende direktør Harald Møller i Ulstein verft, da han forlarte seg for undersøkelseskommisjonen i dag.

Økt utrustningsvekt

Krengeprøven viste at vekten hadde blitt adskillig tyngre enn først beregnet.

- Hva var årsaken til at Bourbon Dolphin ble 250 tonn tyngre fra mai til august?, spurte undersøkelseskommisjonens Gisle Fiksdal.

- Det må ha vært utrustningsvekten som ble tyngre enn det som var lagt inn i estematet, for ståltyngden hadde vi kontroll på, svarte Møller.

Byttet vinsj

Han kunne også svare bekreftende på Fiksdals spørsmål om Bourbon Dolphin ble utstyrt med en annen vinsj enn det som var basiskonseptet for A102-designet.

- Det hadde sikkert noe med vekten å gjøre: At de derfor valgte en lettere vinsj, sa Møller.

Dolphin: - Kantring umulig å forutse