Bourbon Dolphin i byggedokk på Ulstein Verft i juni 2006. I oktober samme år ble skipet døpt og overlevert Bourbon Offshore Norway, og i april 2007 kantret det. (Bilde: Anders J. Steensen)

Dolphin: - Kantring umulig å forutse

- Vi hadde vurdert alle de risikable situasjonene som kunne inntreffe. Etter min mening var det umulig å forutse at Bourbon Dolphin skulle kantre.

Det sa HMS-spesialist i operatørselskapet Chevron, Richard Macklin, da nye høringer etter forliset i april fortsatte i dag.

Melder tilbake

Ifølge Sunnmørsposten ville kommisjonsmedlem og marinekoordinator Dag Andreassen vite om Chevron hadde prosedyrer for å sikre seg om at fartøyene faktisk fulgte sikkerhetstiltakene de fikk beskjed om å følge.

- En del ting må man ta for gitt. Skipene melder tilbake hva de gjør, men vi har ikke folk om bord for å kontrollere at de faktisk gjør det, sa Macklin ifølge Sunnmørsposten.

Kun på e-post

Den eneste forsikringen Chevron får, er at mannskapet må sende en faks eller e-post til riggen etter toolbox-samtalen.

Her skal de bekrefte at de vet hvilken jobb de skal gjøre, og at de kjenner sikkerhetskravene som stilles ved denne oppgaven.