BLITSREGN: Det var tett i tett med journalister da en tydelig fornøyd samferdselsminister Liv Signe Navarsete kom fra Stortinget for å fortelle pressen om ny Nasjonal Transportplan. (Bilde: Joachim Seehusen)

Døde fisker gir mer til vei

  • Bygg

Nasjonal Transportplan, NTP, har gjennomgått en voldsom vekst fra forslaget ble lagt frem i januar i fjor til stortingsmeldingen ble lagt frem fredag 13. mars.

Fersk fisk

– Det er ingen som har det så travelt som en død laks, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete på pressekonferansen etter at planen var lagt frem for Stortinget. Hun vil at Stortinget skal bevilge 154 milliarder kroner til bygging, drift og vedlikehold av veier, som er en vekst på mer enn 61 prosent fra gjeldende plan. Navarsete gjorde det klart at næringslivets transportbehov og sikkerhet sto høyt på listen og at fisken fortsatt skal være fersk når den når frem til butikkene på Østlandet eller middagsbordene i Paris.

Men den nye NTP inneholdt ingen endringer av prinsipiell karakter. Den er og blir et uttrykk for den sittende regjeringens intensjoner. Om planen blir fylt er avhengig av Stortingets behandling av statsbudsjettene hvert år fremover.

Ingen garantier

På pressekonferansen fikk Navarsete spørsmål om hun kunne garantere at planen ble oppfylt hvis hun ble sittende i ti år. Noen slik garanti ville hun ikke gi, til tross for at hun som samferdselsminister har klart å overoppfylle gjeldende planer. Det, hevder hun, har ingen annen samferdselsminister klart før henne.

– Det aller viktigste er at Statens vegvesen og Jernbaneverket får tilført midler til de enkelte prosjektene, og at vi politikere ikke presser inn for mange prosjekter. Vi har gjort en endring gjennom å ikke å presse inn for mye til at vi kan få optimal fremdrift, sa statsråden.

Tog i byområdene

Hun har økt midlene til drift og vedlikehold av riksveinettet med nesten 30 prosent, til 5,7 milliarder kroner hvert år.

Jernbaneentusiastene kan glede seg over en vekst på nær 60 prosent. Det største enkeltprosjektet er dobbeltspor mellom og Ski. Det blir foreløpig ikke gjort mer med høyhastighetsbane.

– Vi har valgt å satse på inter-city togene og de store byområdene der det er størst behov, og godstransport, sa Navarsete. Det er også lagt opp til 45 nye kyssningsspor, hovedsakelig tilrettelagt for godstransport. Videre skal Alnabruterminalen utvides.