KARRIERE

Disse krever mest lydighet

TALL: Lojalitet kreves i salgsstillinger.
TALL: Lojalitet kreves i salgsstillinger. Bilde: Colourbox
Dag Yngve Dahle
22. des. 2010 - 10:35
Vis mer

Stillingsannonser er talende dokumenter. For innimellom alle næringslivsflosklene finnes fraser og ordvalg som sier mye om bedriftene som lyser ut ledige stillinger og næringene bedriftene tilhører.

Få rakettstart på karrieren

Positivt ladet

Teknisk Ukeblad har tidligere påvist at ikke alle næringer er jakt etter ansatte med Er ingeniører humørløse? .

Et nytt dypdykk i stillingsannonsene på Finn.no viser at bedrifter innen håndverk, bygg og anlegg og mekanikk er mest opptatt av å tiltrekke seg lydige ansatte.

Ingen bruker selvsagt et ord som lydig i stillingsannonser. Et mer positivt ladet substituttord for lydig er ordet 'lojal'. Et annet slikt ord er 'pliktoppfyllende'.

Ordet ' lojal' brukes av desidert flest virksomheter innen håndverk, bygg og anlegg og mekanikk. Ordet 'pliktoppfyllende' brukes av nest flest virksomheter i disse næringene.

Virksomheter innen salg og markedsføring gir også uttrykk for at de vil ha lydige ansatte. De topper lista når det gjelder bruk av ordet 'pliktoppfyllende' og er på 2. plass når det gjelder bruk av ordet 'lojal'.

Her jobber einstøingene

Utfordring

Også innen helse og sosial samt varehandel ber virksomheter om lojale og pliktoppfyllende ansatte.

Men i annonser for stillinger i typiske ingeniøryrker finner vi nesten ingen tilfeller der arbeidsgiverne søker etter lojale eller pliktoppfyllende kandidater.

– Ingeniørbransjen er like opptatt av lojale og pliktoppfyllende medarbeidere som andre bransjer. Men ofte er det større fokus på kompetansen i stillingsannonser der man søker etter ingeniører, og da må muligens andre krav vike, sier Geir Dølvik, administrerende direktør i Manpower Professional Engineering.

Han antyder samtidig at det lojale medarbeidere ikke er en selvfølge i enkelte næringer.

– Det kan være at enkeltnæringer må understreke at man krever lojale og pliktoppfyllende medarbeidere – hvis de har en utfordring med å finne det. Det er noe vi ikke opplever i ingeniørbransjen, sier Dølvik.

Mange slutter

Guri Larsen, direktør i Adecco Select, mener klare HMS-regler innen bygg er en forklarende faktor.

– Dette kan være typisk fyllstoff i annonser. Men strenge krav til HMS kan være en forklaring på at dere har funnet disse ordene spesielt i byggenæringen, sier direktøren.

Hun mener eksplisitte lojalitetskrav innen salg og markedsføring kan skyldes en annen faktor: At mange bytter jobb ofte.

– Salgsstillinger er jo en veldig bred kategori, og noen av bransjene er preget av høy turnover på personell. Det kan være en årsak til at de skriver dette i annonsene, sier Larsen.

"Harde" egenskaper premieres i harde tider

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.