Norske VizRT er en viktig aktør i den globale produksjonen av VM-grafikk. (Bilde: NRK)

VIZ LIBERO

Dette må du vite om den fancy VM-grafikken

Slik lages analysene.

Piler, spillere og offsidelinjer dras rundt på skjermen av overivrige programledere. De som har fulgt med på fotball de siste årene har gjerne fått med seg den voldsomme utviklingen innen grafikk i både norske og utenlandske sportsstudio.

Det har blitt fancy. Veldig fancy.

Bak fremskrittene står et norsk selskap sentralt: VizRT.

600 ansatte

Da TV 2s grafikkleverandør Pilot Broadcasting Systems slo seg sammen med det østerriske Peak Software Technologies i 1999, ble det starten på en bauta innen kringkastingsbransjen.

I dag har de nærmere 600 ansatte i 37 filialer verden over, og leverer programvare til alt fra nyhets- sports- og værgrafikk til videobehandlingsprogrammer. På kundelisten står blant annet Sky, Fox, Televisa Deportes og ikke minst TV 2 og NRK her hjemme.

Selskapet sto blant annet bak «hologrammene» som ble benyttet av CNN under deres dekning av presidentvalget i 2008.

– De langt fleste av de store kanalene nedover i Europa er allerede på våre kundelister. Vår programvare kan ses på som Microsoft Word, i den forstand at vi leverer programvaren, mens kanalene selv utformer og styrer sine egne grafiske løsninger, sier regionsjef Fredrik Gunnestad.

Les også: Landslaget klarte ikke å kvalifisere seg, men her er i alle fall noe norsk i fotball-VM

Spriter opp med «Libero»

De siste ukene har selskapet fått en spesiell plass i puber og hjem over hele verden. En rekke kanaler har leid inn VizRTs programvare midlertidig under VM. I tillegg spiller VizRT, og spesielt deres «Libero», en sentral rolle i sendingene også hos de faste kundene.

– Under kampene er vi pålagt å bruke FIFAs Brasil-inspirerte grafikk, men i analysebiten er det Libero som gjelder, påpeker Morten Johannesen, NRKs prosjektleder for VM i fotball, til TU.no.

Til vanlig bruker kanalen grafikk fra Viz til supring - grafikk som viser intervjuobjektenes navn og rolle på TV-skjermen. I forkant av VM har de derimot anskaffet Viz Libero, som også brukes av erkerival TV 2.

I videoen under kan du se Viz Libero i aksjon i en kamp mellom Barcelona og sveitsiske Grasshoppers.

Les også: Digital fotball skal finpusse skuddfoten

– Kalibrering den største jobben

Bak VM-kulissene hos NRK jobbes det hektisk både før, etter og under sending. Den mest omfattende oppgaven er kalibrering av bane og spillere. Programmet må vite nøyaktig hva som er 16-meteren, hvor cornerflagget er og hvilke farger som tilhører hvilke spillere.

Har du noen gang sett en værdame med grønn kjole? Dette er en sjeldenhet i TV-verden, da meteorologen risikerer å gå i ett med den grønne skjermen bak seg.

I fotball finnes det derimot ikke slike regler, og redigererne må fortelle programmet nøyaktig hvilken grønnyanse som tilhører spillerne, og hvilken som tilhører gressmatta.

Dersom spillerne står tett i tett byr også dette på utfordringer. Hva er Suarez sine tenner og hva er Chiellinis skulder? Slike situasjoner kan by på nøysommelig markeringsarbeid for redigererne.

Les også: Denne trøya kartlegger din fysiske form

EN TEKNOLOGISK UTFORDRING: Grønne drakter på grønn matte kan by på ekstraarbeid for grafikkredigererne bak VM-sendingene. Skjermdump, NRK

– Man begynner med omrisset av en fotballbane, og må deretter fylle inn og vise programmet hva som er hva. Hvis man slurver litt risikerer man for eksempel at deler av spilleren henger igjen på banen når man flytter rundt på dem senere, forklarer redigerer i NRK, Stephan Alexander Hjertén til TU.no.

Hva som skal analyseres bestemmes av ekspertene i studio. Bestemte deler av kampen klippes deretter ut av Libero-operatørene. Ekspertene sender gjerne en detaljert beskrivelse av situasjoner fra tidligere kamper i forhåndsanalysen, som deretter blir supplert med grafikk.

Les også: Disse elsyklene er best i test

Jobber under tidspress

– Under kampene har vi ekspertene på øret. De kan for eksempel ønske å analysere en markeringssvikt eller et bakrom på banen. For å få dette på lufta raskt og effektivt er vi avhengig av en god kalibrering i forkant, og ikke minst god kommunikasjon med folka i studio, forklarer han.

Tid er et viktig element i det grafiske arbeidet. Dersom redigererne har mye av dette kan han lage 3D-bilder og mer omfattende illustrasjoner. I mer prekære situasjoner kan noen kjappe streker gjøre nytten, ifølge Hjertén.

– Blir det ikke veldig travelt?

– Det kan det bli, men ekspertene er flinke på å gi klare beskjeder om hva de vil ha, så da går det som oftest bra, sier redigereren.

Les også: Slik skal de kontrollere mållinjen under VM

– Grafikk viktig, men underordnet

NRKs Morten Johannessen tror størrelsen og utbredelsen av grafikkselskapet sørger for at de alltid er på banen med oppdateringer og nye løsninger, og skryter uhemmet av samarbeidet de har hatt med både Viz og TV 2, som har ledet arbeidet med den grafiske utformingen av Viz under mesterskapet.

– Alt i alt er vi godt fornøyde med Viz. Grafikken er et viktig element i helhetsopplevelsen til seerne, og uunværlig når det kommer til å gi informasjon til de som ikke fikk med seg alt fra kampstart. Men til syvende og sist er dette underordnet - det viktigste er jo selve kampen, poengterer prosjektlederen.

Under kan du se eksempler på hvordan bildene lages bak kulissene i en promoteringsvideo fra VizRT.

Les også: Slik er Samsungs nye smartklokker

Les også:

– Aluminium på tribunen er nesten like bra som 12 mann på banen

Herfra skal Rio de Janeiro håndtere fotball-VM

Verdens raskeste wifi når nye høyder