Her deltar et Be-200ES brannfly under slokking av skogbranner i 2010. (Bilde: Beriev)

BERIEV BE-200

Dette flyet kan tanke 12.000 liter vann på 14 sekunder

Skal effektivt slukke skogbranner.

Nylig bestilte det russiske forsvarsdepartementet seks Beriev Be-200, verdens største jetdrevne amfibiefly. Flyet kan lande både på land og på vann.

To av flyene skal utrustes for brannslukking og skal brukes som såkalte vannbombefly, skriver Nyteknik.

Flyene skal sette inn mot de store skogbrannene som omtrent årlig herjer i Russland.

Les også: Hybrid amfibiefly skal frakte folk til hytta

Tanker i fart

Flyene kan i fart fylle 12.000 liter vann på 14 sekunder fra innsjøer.

Det skjer ved at flyet planer på vannoverflaten i 150-190 kilometer i timen og fyller tankene. Flyene kan gjøre dette i bølger opp til 1,2 meter.

Det russiske kriseministeriet har allerede fem slike fly på vingene for å slukke skogbranner.

Vingespennet på flyet er 32,8 meter og startvekten er maksimalt 38 tonn.

Dobbelt så stor prototype

Flyet er verdens største amfibiefly tilgjengelig på markedet i dag. Flyet er i størrelse kun slått av det langt større A-40 Albatross, som det kun ble bygget én prototype av, ifølge Nyteknik.

Be-200ES kan droppe 12.000 liter vann for å slukke skogbranner.
. Be-200ES kan droppe 12.000 liter vann for å slukke skogbranner. Beriev

Også Beriev sto bak dette flyet. Dette flyet ble opprinnelig designet som antiubåtfly, men var også planlagt i en brannfly-versjon som kunne fylle hele 25.000 liter vann fra innsjøer.

Flere flyfabrikanter, blant annet canadiske Bombardier, lager fly som brukes til brannslukking etter samme prinsipp. Blant annet brukes Bombardiers CL-215T for å slukke skogbranner i Sør-Europa.

Vurderte nordisk vannbombefly

Etter den dramatiske skogbrannen på Froland i Vest-Agder sommeren 2008, ble det drøftet uformelt om de nordiske landene burde samarbeide om å anskaffe et såkalt vannbombefly.

Statsminister Jens Stoltenberg sa blant annet følgende til Avisenes nyhetsbyrå da:

– På nordisk plan bør vi se mer konkret på om det er nyttig å ha en større grad av samarbeid om materiell. Et felles brannfly er en slik mulighet. Men det er for tidlig å si om det vil være effektivt. Vi har allerede et samarbeid med EU og har her en mulighet for et slikt fly, sier Stoltenberg og nevner at det er et fly i beredskap i Italia.

På 1970 og 1980-tallet var et Catalina sjøfly fast stasjonert på Fornebu til bruk mot skogbranner. Dette kunne tanke inntil 6000 liter vann.

Les også:

A350 er i lufta  

Koker trær på 1500 grader for å lage flydrivstoff

Nå har F-35-motoren flere norske deler