INDUSTRI

Dette er Norges nye skip i Middelhavet

Sender supplyskipet Siem Pilot.

Norge sender supplyskipet Siem Pilot til innsatsen i Middelhavet. Skipet ble presentert av statsminister Erna Solberg i Bergen torsdag.
Norge sender supplyskipet Siem Pilot til innsatsen i Middelhavet. Skipet ble presentert av statsminister Erna Solberg i Bergen torsdag. Bilde: Helge Hansen/NTB Scanpix
NTB NTB NTB
14. mai 2015 - 14:50

Supplyskipet Siem Pilot blir Norges bidrag til innsatsen knyttet til flyktningstrømmen over Middelhavet. Statsminister Erna Solberg (H) presenterte skipet torsdag.

Siem Pilot tilhører kristiansandsrederiet Siem Offshore og brukes normalt i offshorevirksomhet. Det har normalt lugarplass til 64 personer om bord og har et lastedekk på nesten 1.000 kvadratmeter.

– Vi gjør dette både for å redde liv og for å bidra til å passe på yttergrensene i Schengen. Men dette skipet er først og fremst dimensjonert for å kunne hente opp mange flyktninger, sier Erna Solberg og legger til at det er viktig med en felles innsats i den alvorlige situasjonen i Middelhavet.

Skipet er konstruert for redningsarbeid i Nordsjøen og kan ta om bord opptil 500 flyktninger.

Nytt hurtigbåtkonsept: Nytt hurtigbåtkonsept: Kløyver fjorden i 50 knop

Tidligere enn planlagt

Norge har lovet å stille med et sivilt skip innen 1. august, men allerede for flere uker siden ble det klart at det norske bidraget til operasjon Triton blir fremskyndet.

«Norge jobber for at skipet skal være på plass så raskt som mulig. Fartøyet vil i første omgang være tilgjengelig for operasjonen Triton i seks måneder», skrev Solberg i et brev til EUs ledere i april.

Planen er nå at skipet skal seile fra Norge i løpet av mai måned. Etter planen overtas skipet 20. mai, og deretter vil det ta noen dager å ruste det opp for turen til Middelhavet. I tillegg til et mannskap på 15, skal det være åtte politifolk og ti personer fra Forsvaret om bord. Det er politiet som leder det norske oppdraget.

– Vi ser at mange dør under redning, fordi man ikke er gode nok til å organisere redningsarbeid fra synkende båter. Derfor trenger vi også personell som er trent på den typen redning, forklarer statsministeren om kompetanse til dem som skal være med på oppdraget.

Les også: Cruiseskipet er 347 meter langt. Det kan navigere med 4 centimeters margin

Må også hente opp døde

Politiet er innstilt på at de også vil oppleve hendelser som ikke får en lykkelig utgang.

– Det som er spesielt med dette oppdraget er at det vil omfatte redning av migranter i havsnød og i mange tilfeller å hente opp døde fra sjøen, sier seksjonssjef John Ståle Stamnes i Politidirektoratet til NRK om deltakelsen i operasjon Triton.

Det har vært stor interesse for å bidra i operasjon Triton, og Forsvaret fikk inn 48 tilbud om skip i anbudsrunden. Rederiforbundet tror det valgte supplyskipet er et godt valg.

Les også: Det kapteinen har i hånda kan bli det viktigste sikkerhetsverktøyet for en skipper

– Høy standard

– Dette er et beredskapsskip som svarer på de fleste kravene som ble stilt, og vi kjenner Siem Offshore som et kvalitetsrederi med høy standard på mannskap, skip og operasjoner, sier forbundets direktør Sturla Henriksen til NTB. Han håper nå at skipet blir satt inn der behovet er størst, i farvannene utenfor Libya.

Representanter for politiet og rederiet var også til stede da det norske skipet ble presentert i Bergen torsdag ettermiddag.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Triton er en EU-operasjon for å støtte Italias redningsarbeid i Middelhavet. Operasjonen koordineres av EUs grensekontrollorgan Frontex.

Les også: Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.