OLJE OG GASS

Det norske radarfirmaet utviklet egen teknologi. Nå har de fått Equinor-kontrakt

Radaren kan se 40 kilometer.

Her monteres en Ispas-radar på KV Svalbard ved en tidligere anledning. Nå skal den altså til Johan Castberg.
Her monteres en Ispas-radar på KV Svalbard ved en tidligere anledning. Nå skal den altså til Johan Castberg. Foto: Ispas
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
15. juli 2019 - 15:30

Det norske radarfirmaet Ispas har utviklet en egen teknologi som blant annet gjør det mulig å oppdage oljesøl på stille vann. Tidligere har det eksistert teknologi til bruk når det er bølger, men med vindstyrke under to sekundmeter har det ikke vært mulig å oppdage oljesølet.

Ispas har allerede levert radarteknologien til Edvard Grieg-feltet, og skal også levere til nabofeltet, giganten Johan Sverdrup.

Nå er det også kjent at Ispas skal levere lenger nord: Til Equinors store Johan Castberg-prosjekt.

– Meget godt resultat

Radaren beskrives som en svært avansert fasestyrt radar som kan måle med en nøyaktighet på en hundredels millimeter på tre kilometers avstand. Dessuten er det konstatert – som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet – at radaren kan se hele 40 kilometer.

Dessuten fungerer teknologien helt uavhengig av vær- og lysforhold. Når elektromagnetiske bølger går gjennom olje, blir det forsinket. Teknologien måler denne forsinkelsen.

Les mer om teknologien i denne saken.

Her kan du lese om samme teknologi, som finner fem mennesker i iskaldt vann.

Richard Norland, daglig leder i Ispas AS, bekrefter kontrakten.

– Dette er samme teknologi vi har levert til Edvard Grieg-plattformen og til Sverdrup-komplekset. Teknologien er nå testet med olje på sjøen med meget godt resultat, ifølge Norland.

Han sier at den eneste forskjellen mellom Castberg-leveransen og de øvrige leveransene, er at Castberg er et flytende produksjonsskip, som gjør at retningen kan endre seg noe med vind og strøm, sammenlignet med plattformene.

Tett skipstrafikk gjennom Bab el Mandeb-stredet i begge retninger i 2023. Det har sunket betraktelig siden nyttår. Fraktratene er gått opp 200 prosent siden midten av desember, ifølge det norske selskapet Xeneta.
Les også

Kombinerer radar og kunstig intelligens: Kan forutse droneangrep på skip – får kritikk for lav nytteverdi

Planlagt lenge

Equinor – den gang Statoil – nevnte allerede Ispas-teknologien i sin konsekvensutredning av Johan Castberg for et par år siden, der de gikk lang i å antyde at det ble en Ispas-radar på produksjonsskipet.

– Det planlegges å installere en Ispas-radar, dersom denne teknologien kvalifiseres, heter det i konsekvensutredningen.

For øvrig vil det være flere løsninger for å oppdage utslipp på produksjonsskipet.

– For å overvåke spesielt lasteoperasjonene vil det bli installert et IR-kamera med vidvinkel ved lastestasjonen bak på skipet, heter det.

Også satellittradar inngår som en kapasitet både for deteksjon og kartlegging gjennom nedlasting av daglige radarbilder.

– Vi stiller krav til at beredskapsfartøy for oljevern har utstyr og rutiner for å oppdage olje, samt kunne kartlegge oljeutbredelse i forbindelse med utslipp og en eventuell aksjon, ifølge Castberg-utredningen.

Administrerende direktør Thomas Stendahl Leira og kommersiell direktør Tugba Gunes i Vake as. Selskapet har siden 2018 utviklet KI-teknologi som kan avsløre «spøkelsesskip» ved å analysere satellittbilder og kombinere annen informasjon og kilder.
Les også

Kongsberg Satellite kjøper store deler av gründerbedrift

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.