OLJE OG GASS

Det norske nøkkelvitnet

Ole K. Helgesen
26. nov. 2010 - 10:41
Vis mer

Elisabeth Tørstad var så vidt kommet på plass i sin nye stilling som divisjonsdirektør Nord og Sør- Amerika i Det Norske Veritas før hun fikk Deepwater Horizon-ulykken i fanget. Likevel ble det tidlig ble det klart at DNV skulle få en sentral posisjon i granskningsarbeidet etter utblåsningen.

Elisabeth Tørstad var så vidt kommet på plass i sin nye stilling som divisjonsdirektør Nord og Sør- Amerika i Det Norske Veritas før hun fikk Deepwater Horizon-ulykken i fanget. Likevel ble det tidlig ble det klart at DNV skulle få en sentral posisjon i granskningsarbeidet etter utblåsningen. UREDD: Elisabeth Tørstad er ikke redd for å bli "grillet" av amerikanske stjerneadvokater. FOTO: DNV

– Det ble hektisk. Vi hadde folk som jobbet med dette hele døgnet. Og jeg tror vi vil ha nok å gjøre med denne saken en god stund fremover, sier Tørstad.

Hun tar en slurk av kaffekoppen sin. Kanskje dagens første. Klokken har akkurat blitt 9 om morgenen i Houston.

Stor utfordring

Med det siste innen videokonferanseutstyr har direktøren tett kontakt med sine kolleger i DNVs hovedkvarter på Høvik utenfor Oslo. Ulykken i Mexicogolfen har satt dypvannskompetanse fra DNV-kontorer i alle verdensdeler i sving.

– Det første vi gjorde var å sette oss ned for å se på hva vi kunne bidra med i forhold til ulykken. Vi var så vidt kommet i gang før BP tok kontakt og ba oss om å gjøre løpende verifikasjon og risikovurderinger i forbindelse med selskapets forsøk på å stanse utblåsningen. Vår jobb var å analysere hva som kunne gå galt i forbindelse med operasjonene. Komponenter og prosedyrer måtte bli verifisert for å minimalisere risikoen forbundet med arbeidet med å bekjempe utslippet.

– I sine desperate forsøk på å drepe brønnen prøvde BP flere nye og utestede teknologiske løsninger for å stoppe utslippet. Hvordan er det for DNV å verifisere nye løsninger under et slikt tidspress og med en hel verden som følger med?

– Det er spesielt, for vi er ikke akkurat vant med å gjøre ting på denne måten. Vi må ikke glemme at dette var en svært tragisk hendelse med 11 omkomne. Derfor blir det ikke riktig å si at det var spennende, men under andre omstendigheter tror jeg dette ville vært en drømmeutfordring for våre eksperter.

Les også: Veritas skal granske Deepwater Horizon

BP fordeler skyld for oljekatastrofen

HI-TECH: Moderne videokonferanseutstyr og kontakt med hovedkontoret har vært viktig for Elisabeth Tørstad i arbeidet med Deepwater Horizon-katastrofen. FOTO: Ole K. Helgesen

Overvåkes av FBI

I kjølvannet av ulykken har DNV fått bekreftet sin posisjon som et av verdens ledende risikostyringsselskap. I oktober fikk det norske selskapet det prestisjefylte oppdraget med å gjennomføre en rettsteknisk granskning av utblåsningsventilen (BOP) som skulle forhindret en utblåsning fra brønnen. Den kritiske sikkerhetsinnretningen vil trolig stå sentralt i flere av de mange og omfattende rettsoppgjørene som er ventet i etterkant av BP-katastrofen. Det er også grunnen til at Tørstad ikke kan si når, hvor og hvordan undersøkelsene skal gjennomføres.

– Rapporten vår vil gå ut på en åpen høring. Men frem til resultatene er klare, er alt lukket, sier direktøren.

Mye har likevel kommet frem i amerikansk presse. 16. november startet DNVs eksperter fra kontorene i Columbus og Houston testingen i NASAs Michoud-anlegg i den østlige delen av New Orleans. Testområdet er under streng bevoktning av FBI.

En teknisk arbeidsgruppe bestående av seks eksperter fra BP, riggselskapet Transocean, BOP-leverandøren Cameron, Departement of Justice, Chemical Safety Board og saksøkere bistår under den høyprofilerte obduksjonen, som amerikanerne kaller den. Samtidig venter FBI og påtalemyndighetene på testresultatene før de bestemmer seg for hvem som eventuelt skal tiltales for brudd på amerikansk miljøvernlovgivning og andre lover.

Les også:

Problem også på norsk sokkel

NASA OG FBI: DNVs testing av den kritiske innretningen foregår i Nasas Michoud-anlegg i New Orleans under overvåkning av FBI. FOTO: NASA

Et ubehagelig prestisjeopdrag

Testen av den 20 meter høye og 380 tonn tunge BOP-en er av avgjørende betydning for å kunne slå fast hvorfor man ikke klarte å stanse utblåsningen før riggen eksploderte 20. april. Det er forventet at den skal klargjøre hvorfor enkelte ventiler og kuttemekanismen ikke virket som de skulle, noe som gjorde det umulig å stenge brønnen.

Tørstad og DNV frykter likevel ikke det store ansvaret og presset som følger med oppdraget.

– Enkelte av våre konkurrenter har sagt til oss at de aldri ville tatt denne jobben. Men vi mener vi kan gjøre dette på en profesjonell måte. Vi har selvsagt vurdert hva oppdraget innebærer, og vi er forberedt på at det kan bli ubehagelig. Det er mange involverte parter, og noen av dem er blant våre største kunder. Det er jo selvsagt en risiko for at vi finner ting som kundene ikke liker. Men på den annen side har vi fått tilbakemelding om at de synes de er bra at det nettopp er vi som skal gjøre jobben for da kan de være trygge på at det ikke blir gjort av noen som er preget av en skjult agenda.

Aker Solutions-ansatte forteller: Aker Solutions-ansatte: Slik stoppet vi Macondo-brønnen

Frykter ikke "drittpakker"

Amerikanske rettsoppgjør kan være usedvanlig tøffe. DNV har allerede fått smake på mediakjøret som kan oppstå i den kontroversielle saken som får betydning for bransjen langt utenfor amerikanske grenser. Da det ble kjent at Det Norske Veritas fikk granskningsoppdraget av BOP-en til Deepwater Horizon tok det ikke lang tid før oppslag i amerikanske storaviser som The Washington Post frembrakte tvil om selskapets habilitet.

I 2007 sertifiserte DNV Deepwater Horizons sikkerhetsprosedyrer. Og i 2009 gjennomførte selskapet en studie av BOP-er på oppdrag for Transocean. Selv om kritikken la seg ganske fort, kan det ha vært en forsmak på hva som kan kommer. Tørstad er likevel ikke bekymret.

– Dere frykter altså ikke at ”drittpakker” i pressen og amerikanske stjerneadvokater skal sverte integriteten til selskapet?

– Nei. Vi kan gå med hodet høyt og ryggen rett. Men det er ikke usannsynlig at det blir et kraftig kjør. Og vi driver og forbereder oss på det, sier Tørstad, og legger til at hun tror oppdraget totalt sett vil gi en positiv profilering av selskapet.

OLF: – Vi skal lære av BP-ulykken

Ptil-direktøren: – Vi har også hatt katastrofer

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.