VANT: Bjørn Sjetnan, til venstre, og Bengt Hildisch i AF Decom Offshore er fornøyde. De vant sammen med Heerema, blant syv prekvalifiserte konkurrenter,og har nå som mål å bli Nord-Europas ledende aktør på fjerning og gjenvinning av offshoreinstallasjoner. (Bilde: Joachim Seehusen)
KRAFT: Det nytter ikke med vinkelsliper når en oljeplattform skal kappes opp. Platttformdekket blir delt inn i opp til 20 mindre enheter som klippes løs med slike hydrauliske monsterkuttere før de blir løftet over på lektere og fraktet til anlegget på Vats.FOTO: AF GRUPPEN (Bilde: AF Gruppen)

Destruerer for milliarder

  • Bygg

Det er ikke småtteri når ni plattformer skal demonteres og fjernes.

– Så vidt jeg vet finnes det ikke noen tilsvarende kontrakter, verken når det gjelder omfang, varighet eller kompleksitet, sier Bjørn Sjetnan, assisterende prosjektleder for den store rivejobben.

AF Decom Offshore tegnet kontrakten med Heerema Marine Contractors i november i fjor for de ni plattformene og for opsjoner på ytterligere fire. Heerema tar jobben med de bærende konstruksjonene under vann, og stiller med kraner og lektere. Dekkene blir AF Decom Offshore sitt ansvar. Alle plattformene er stålkonstruksjoner som står på sjøbunnen.

Mangler oppdaterte tegninger

– Kravene til sikkerhet og miljø er en utfordring når vi skal demontere offshoreinstallasjoner som har stått der i så mange år. For det første må vi være klar over at vi ikke kan stole på tegningene vi får. Det har aldri hendt at de stemmer, sier Sjetnan.

Samtlige plattformer er modifisert etter at de ble tatt i bruk. Originalt utstyr er fjernet og nytt er kommet til.

– Å vedlikeholde tegningsarkiver har ikke vært høyt prioritert.

Sjetnan deler arbeidet inn i fem faser: – Først må vi kartlegge plattformene på kryss og tvers ned til minste detalj. Deretter må vi gjøre dem sikre. Det kan bety at vi må bygge opp igjen korroderte trapper og gelendre og annet som kan gjøre arbeidet farligere enn nødvendig. Så følger oppdelingen og selve fjerningen av plattformdekket. Deretter skal understellet demonteres, den jobben gjør Heerema selv. Siste del av oppgaven er sortering av avfallet og frakt til deponi, smelteverk for sluttbehandling.

– Under kartleggingen må vi være pinlig nøyaktige og grundige. Vi har null skader som mål, og vi vet at faren for uhell og skader er større ved rivearbeider enn under konstruksjon og bygging, forteller Bengt Hildisch, administrerende direktør i AF Decom Offshore.

Unge ingeniører

Jobben er stor og krever økt bemanning. Selskapet har behov for opp til 70 ingeniører, 200 mann som kan jobbe i rotasjon ute på plattformene og 100 ekstra mann på anlegget i Vats der delene kuttes og sorteres etter å ha blitt fraktet til land.

– Så langt har det gått bra, vi har 40 ingeniører på plass. Vi satser på unge ingeniører og sivilingeniører som vi kan tilby en bra lærekurve med dette arbeidet, sier Sjetnan.

Vekst i Vats og England

I Vats i Rogaland skal AF Decom nå bygge en 182 meter dypvannskai og klargjøre 60 000 m 2 bakareal.

– Det blir Nord-Europas største og mest moderne anlegg for demontering og gjenvinning av oljeplattformer, lover Hildisch. I Vats blir delene som kommer inn først kuttet i mindre enheter. Så blir de sortert. Noe går til deponi, metallene går til smelteverk der stålet stort sett blir til armeringsjern. Plasseringen i Nordsjøen gir mye begroing, det må skrapes av og sendes til kompostering.

Gjennom avtalen med Heerema blir kapasiteten i Vats stort sett fylt opp frem til 2014. Men Hildisch har ambisjoner om å vokse og markere selskapet som en ledende aktør i demontering av plattformer.

– Det er flere hundre plattformer der ute som skal demonteres i løpet av ikke altfor mange år. Vi skal bygge opp et anlegg i England, vi er i forhandlinger om en passende tomt, forteller han.