(Bilde: Anders J. Steensen)

Derfor sotlegges Hammerfest

Ufullstendig forbrenning.

Det er kort og godt årsaken til nedsotingen av Hammerfest etter faklingen på Snøhvit-anlegget.

Lite oksygen

– Det har blitt mer sot fra fakkelen enn vi hadde trodd fordi andelen væske, i form av kondensat og LPG, er høyere enn forventet, sier pressekontakt Sverre Kojedal ved Statoil Hammerfest LNG.

Sotet er uforbrent karbon som oppstår ved ufullstendig forbrenning, noe som igjen skyldes at forholdet mellom mengden vare som skal brennes og tilgjengelig oksygen ikke har vært ideell.

Få endringer mulig

Nå konsentrerer Statoil seg om å få i gang anlegget, for å slippe å bruke fakkelen.

– Justeringer skjer automatisk etter hvert som vi får i gang nye prosesser. Vi har begynt å få ut kondensat nå, og mer og mer vann behandles istedenfor å sendes til fakkelen. Snart vil også mengden LPG reduseres, og når hele brønnstrømmen blir behandlet – i midten av september – vil ingenting gå til fakkelen, sier Kojedal, som understreker at det er langt mindre sot som siver innover Hammerfest nå enn de første dagene.

I tillegg forsøker de å gjøre tilpasninger underveis, men på grunn av tekniske utfordringer er det begrenset hvor mye som kan gjøres.

– Nå har vi 10 millioner kubikk gjennom røret om dagen. Vi kunne også halvert mengden, men da blir det problemer med flerfasetransporten. Vi må ha en viss gassbevegelse hele tiden for at ikke væsken skal bli liggende i røret, sier Kojedal.

For mye støyfokus

Med mye erfaring fra andre fakler hadde Statoil regnet med både støy og sot på grunn av ufullstendig forbrenning i oppstartsfasen, men det er altså mengden sot som har blitt uventet stor.

– Når vi ligger nær en by, trodde vi støy ville bli hovedutfordringen. Derfor har vi jobbet mye med tekniske løsninger for å hindre støy, sier Kojedal.

Han forteller at de hadde gjort vurderinger som tilsa at lydnivået fra fakkelen kunne komme opp mot 70 desibel, men målinger fra sensorer rundt anlegget viser at desibelnivået har blitt betydelig lavere.

– I ettertid ser vi at vi nok har fokusert litt for mye på støy, og litt for lite på sot, sier Kojedal.

Sotprøver klare neste uke

Torsdag var SFT på befaring på Melkøya, hvor de fikk en redegjørelse om hva som gjøres for å begrense sotproblemet. De tok også en del prøver for å finne ut hva sotet inneholder. Disse får de svar på i begynnelsen av neste uke.

Seksjonssjef Hanne Marie Øren i SFTs seksjon for petroleumsvirksomhet virker fornøyd med det Statoil hadde å fortelle:

– Statoil har tatt grep for å redusere sotet ved å redusere trykket på gassen som kommer inn, og prøver å få ned tiden på oppstartsfasen. Men det er også begrenset hva de kan gjøre når de samtidig må holde flyten i anlegget, sier Øren.