UHELDIG: 400 tonn utlagt armering og betong under herding sank én meter ned, samtidig som det ble sideforskjøvet med bortimot en meter. Nå må alt gjøres på nytt. (Bilde: Statens Vegvesen)

Derfor kollapset E16-brua

Det Norske Veritas (DNV) har, på oppdrag fra hovedentreprenør Betonmast Anlegg AS og reis-leverandør Frico AS, funnet årsaken til ulykken.

Les mer om hva som skjedde med E16-brua her.

Skjeve bjelker

Prosjektleder Knut Gløersen i Statens vegvesen Region Øst sier hendelsen skyldes unøyaktig utførelse.

– Det er høyst sannsynlig en unøyaktighet i plasseringen av bjelker som har ført til at de har blitt liggende skjevt. Det har medført for stor belastning på spindlene, slik at disse har knekt ut, sier Gløersen.

I DNVs tekniske rapport konkluderer de med at hovedårsaken til kollapsen var eksentrisitet i overgangen mellom en aluminiumsbjelke og en spindel (fotplate).

En medvirkende årsak kan ha vært at spindelen hadde for svak innspenning i stenderne, og at aluminiumsbjelkene ikke hadde stivere ved opplegg.

Ble for trangt

Reisen som er benyttet i forskalingssystemet for brua er av typen Cuplok, hvor låsen er formet som to kopper. Den nederste koppen er sveiset fast til stenderen, mens den øverste er løs og kan beveges fritt.

Normalt avsluttes Cuplok-systemet med en justerbar spindel (jekk) i toppen, med en gaffel trædd ned over toppen av spindelen.

Dette ble ikke gjort ved Bjørum Sag Bru.

– Det ble for trangt. På grunn av plassmangel måtte de derfor legge inn fotplater isteden, sier Gløersen.

Rives nå

Først nå, en måned etter hendelsen, har entreprenørene fått tillatelse til å starte fjerningsarbeidet som må gjøres før det kan støpes på nytt.

Dermed tar brua også lengre tid enn planlagt.

Ikke sammenheng

Statens vegvesen understreker imidlertid at problemene her ikke har sammenheng med den totale forsinkelsen på E16-prosjektet.

Nye E16 fra Sandvika til Sollihøgda blir nemlig seks måneder forsinket, og strekningen fra Vøyenenga til Bjørum blir 250 millioner kroner dyrere enn planlagt.