T2

Denne høyttaleren bruker rommet som kasse

Slik jakter Steinar Hem den perfekte lyd.

Håvard SolerødHåvard Solerød
31. mars 2012 - 10:25
Vis mer

– Matematikken viste at høyttalerne ville låte grufullt. Heldigvis bygget jeg en proto­type for å verifisere det, sier Steinar Hem i Forsman.

Perfeksjonist

Steinar Hem jobbet 15 år i forsvarsindustrien før han begynte å utvikle høyttalere for Forsman.

Han var blant annet med på å utvikle systemet RWS (Remote Weapon System) for Vinghøg (nå kjøpt opp av tyske Rheinmetal).

– I forsvarsindustrien er det lov å være perfeksjonist. Du må ta det siste skrittet mot perfeksjon for at ting skal fungere forsvarlig. Det samme gjelder for høyttalere. Du må ta det siste skrittet, hvis ikke vil det høres, sier Hem.

Kostbar fornøyelse

De nye høyttalerne til Forsman forfører med high-end lyd; en kvalitet som entusiaster betaler sekssifrete beløp for å ha i stua. Vi stempler dem som hi-fi avhengige, eller musikk­elskere.

I utviklingsavdelingen står prototypen av den nye høyttaleren ved siden av den dyreste modellen til 198 000 kroner per par.

Vi hadde vanskelig for å si hvilket par som spilte best; de nyutviklede høyttalerne (D2) som skal selges for 49 000 kroner, eller paret til 198 000 kroner.

– Det må være et dilemma for Forsman?

– Nei, det er den veien utviklingen går. Kjøper du et stereoanlegg i dag, kan du få godlyd til en fjerdedel av prisen enn det du måtte betale for 20 år siden.

Les også: Dette er årets HiFi-nyheter

Article377_Image573.jpg

Høyttaler uten kasse

– Toppmodellen vår er komplisert og dyr å produsere. I lengre tid har vi jaktet på et nytt design som kunne gi rimeligere produksjon. I samarbeid med designer Anne Cecilie Hoppstock, kom vi frem til en ny modell som i seg selv var revolusjonerende. Høyttaleren er uten kasse. Den bruker selve rommet som høyttalerkasse. Problemet var at utregningene viste at lyden ikke var bra. Lydbølgene kortsluttet på gal måte, forklarer Hem.

– Jeg er sta, og insisterte likevel på å bygge en prototype. Da jeg var ferdig og satte meg ned for å lytte, var overraskelsen desto større. D2 ga et mer åpent og nærere lydbilde enn du vil få fra en høyttaler med kasse. Vi hadde funnet det vi jaktet på; bedre lyd med et enklere design. Produksjonskostnadene kunne kuttes.

Fra følelser til tall

Overraskelsen skyldtes en feil i formelen som Hem hadde lagt til grunn for å beregne lydbildet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Forholdsvis kompliserte strømningsanalyser viser hva som skjer når lufta settes i bevegelse. Det ligner på analyser for bevegelser i væsker, men kompresjon kommer i tillegg. For den type høyttalere som vi lager, finnes det lite med dataverktøy og mate­matiske formler. Vi må gjøre det meste fra bunnen av, sier Hem.

Før var utviklingen av høyttalere mest basert på følelser og intuisjon, men for Hem er det tall og matematikk.

Eventuelle feil kommer til overflaten med strenge rutiner for verifisering av resultatene.

– Før fantes det ikke datamaskiner som var raske nok til å knuse dataene. Nå gjelder det bare å ha riktige formler i bunn. Feilen i min formel førte til at de effektene jeg trodde var vesentlige, ikke var det, og omvendt.

Hifi-importør Erling Neby: – Jeg er en digital sinke

Erlings hifi-elsklinger 

Article377_Image572.jpg

Mer enn bass og diskant

Til slutt var det hans egen hørsel som ga svaret. God lyd er ikke bare bass, mellomtone og diskant i ørene til Hem.

– Jeg lytter etter hastigheten gjennom frekvensområdet. En sirene flyr opp og ned i frekvensområder. Dersom lyden hopper over et område, eller henger igjen i et område, er det noe som er feil, noe som er uferdig.

Verdensmarkedet

Tor Forsman er mannen som grunnla Forsman AS i 1989. Han har bakgrunn fra Tandberg og jobbet med Hem i forsvarsindustrien.

Nå er Forsman pensjonist, men kommer innom hovedkontoret i Tønsberg med jevne mellomrom.

– Jeg har gått i lære hos Tor. Han er en av landets fremste analoge eks­perter. Jeg er en ingeniør som hadde jobbet digitalt i alle år. Høyttalere er analoge, sier Hem.

Les også: Selger norsk hifi-luksus til Kina

Fra våpen til høyttalere

Begge har jobbet med våpensystemer som har hatt internasjonal suksess; nå vil Forsman lansere den nye høyttaleren for verdensmarkedet.

– I samarbeid med produsenter som Electrocompaniet, tilbyr vi pakkeløsninger som gir en rimelig inngangsportal til toppsjiktet av hi-fi lyd. Vi satser på direkte salg via internett og et nettverk av agenter. Både Amerika og Asia er aktuelle markeder, sier Hem.

De vil ut med et produkt som er hundre prosent produsert i Norge. Høyttalerelementene produseres av Seas i Moss, på For­smans spesifikasjoner, og kabinettene produseres ved Velle Utvikling AS i Tønsberg.

– Velle har en av Europas mest moderne maskinparker på laserskjæring. Det er krevende å gå fra prototype til noe som produseres flere ganger etter hverandre; en komplisert prosess som vi ikke er så vant med i Norge, sier Hem.

Article377_Image571.jpg

Over The Rainbow

Aha-opplevelsen med den nye høyttaleren kom med "Over the Rainbow" med Bodil Niska på saksofon fra en cd som heter Night Time.

Hem kommer fra en familie der hvor alle søsken spiller minst ett instrument.

– Jeg klarte ikke å hevde meg i konkurransen, så høyttalerne er kanskje min måte å ta igjen på.

Tiden vil vise om regnbuen av lyd fra de nye høyttalerne også vil resultere i et industrieventyr.

Les også: TEST: Trådløs musikk til studenthybelen

TEST: Shure SRH440

Europas beste HiFi-museum

Godlyd fra ull

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.