Liten enhet: Xcenter jobber nå med å redusere størrelsen på trygghetsalarmen. Til høyre er enheten slik den fremstår i dag. I løpet av neste år håper Xcenter å ha klart et produkt på størrelse med en middels fjernkontroll (venstre).

XCENTER

Denne alarmen både ser, hører og snakker

 

 

SANDVIKA: – Velferdsprodukter er i dag basert på gammel teknologi. Det har skjedd en teknologisk revolusjon de senere årene, likevel er trygghetsalarmen den samme som for 20 år siden. Det vil vi gjøre noe med, sier sivilingeniør René Nordstrøm Jensen.

Snakker med sensoren

I 2011 sa sivilingeniørene Nordstrøm Jensen og hans to kollegaer Tor Kveim og Øyvind Bjørnson-Langen opp jobben i Data Respons for å satse på avanserte løsninger innen velferdsteknologi gjennom selskapet Xcenter.

På andre året jobber de med å utvikle en intelligent trygghetsalarm de mener kan erstatte dagens alarmer, andre hjelpemidler og gi brukeren nye funksjoner.

Nordstrøm Jensen viser oss en boks høyt oppe på en bokhylle, før han simulerer et fall på gulvet.

Etter ett sekund sier en stemme: «Det ser ut til at du har falt. Trenger du hjelp?» En dybdesensor vurderer, ved hjelp av infrarødt signal og avanserte algoritmer, lyd i rommet og avstand fra brukeren til andre objekter.

Les også: Språkteknologi kan spare to milliarder trygdekroner

Liten enhet: Xcenter jobber nå med å redusere størrelsen på trygghetsalarmen. Til høyre er enheten slik den fremstår i dag. I løpet av neste år håper Xcenter å ha klart et produkt på størrelse med en middels fjernkontroll (venstre).

Xbox Kinect

– Dagens trygghetsalarmer må bæres av brukeren, og han eller hun må være i stand til å trykke på den for å alarmere at noe er galt. Vi har laget en teknologi etter de samme prinsippene som brukes i bevegelsesspillet Xbox Kinect, en fastmontert boks som følger med på og analyserer hva som skjer i rommet. Brukeren trenger bare svare, sier Nordstrøm Jensen.

Sensoren fanger blant annet opp fall, om bruker har stått opp av sengen, forlater rommet eller leiligheten, eller om det ikke er bevegelse i rommet i det hele tatt.

Brukeren kan påkalle hjelp med tale eller simpelten å veive med armen. Sensoren varsler til alarm- eller vaktsentral, og/eller pårørende.

«Intelligent løsning»

For en tid tilbake skrev Teknisk Ukeblad om Værnesregionen som er først ute med å ta i bruk en rekke sensorbaserte alarmer som sender informasjon direkte inn i pasientjournalen.

IT-ansvarlig Elin Wikmark Darell etterlyste økt konkurranse på leverandørmarkedet og mer fleksible sensorer for blant annet å unngå unødvendig merarbeid på grunn av «falske« alarmer.

– Mange leverandører leverer sensorer for bestemte ting, som fallsensor, dørsensor osv., men som ikke snakker sammen. Det er et problem for hele bransjen. Vår løsning vil gjøre det enklere å detektere mer komplekse situasjoner, som at en bruker som går ut døren, kommer tilbake igjen etter noen minutter, sier Kveim.

Les også: Snart kan du trene fra lenestolen

Utstyrsleverandør

I første omgang vil Xcenter rette seg mot sykehjem. Etter hvert vil de også satse på mindre boliger.

De satser mot å lansere et kommersielt produkt mot slutten av 2014 som de vil integrere i løsningene til aktører som tilbyr helhetlige tjenesteløsninger.

– Vi jobber for å etablere samarbeid med en kommune som kan ta i bruk en av pilotene våre. Vi håper å lande et slikt samarbeid i løpet av høsten. Vi kommer fra teknologibransjen, og er sitter dermed fjernt fra problemstillingene, så det er helt nødvendig, sier Nordstrøm Jensen.

Vil ha mobile løsninger

– I utgangspunktet høres denne nyvinningen veldig nyttig ut, sier Anita Woll i Rambøll.

Woll er doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Oslo, hvor hun sammen med andre fra forskningsgruppen Design av informasjonssystemer ved Institutt for Informatikk studerer design og anvendelse av velferdsteknologi.

– Lyd- og bildefunksjonaliteten gir respondsystemet rik audiovisuell informasjon. Det gjør at bruker kan føle seg trygg på at de som tar i mot alarmen får rask beskjed, sier Woll. Hun mener imidlertid det er en svakhet at løsningen er låst til rom som har installert «boks» for håndtering av signalbehandling.

– En visjon med introduksjon av velferdsteknologi i hjemmet bør være at teknologien ikke begrenser bruker til å holde seg innendørs, men at smarte løsninger i hjemmet også kan være mobile, i større eller mindre grad, sier Woll.

Hun poengterer også at det er vanskelig å tilpasse teknologi til ulike adferdsmønstre, og at noen eldre kan være kritiske til overvåkingsmulighetene. Hun kjenner produktet kun av omtale.

– Stor fallhøyde

Det israelske firmaet Primensense sitter på rettighetene til grunnteknologien, og de støtter aktivt opp om Microsoft og andre som ønsker å ta teknologien i bruk. Xcenter har levert patentsøknad.

– Dette er absolutt et risikoprosjekt, og fallhøyden er stor. Det hadde helt klart vært mer behagelig å bli i våre trygge, faste jobber. Men vi har tro på at dette kan bli et godt produkt, som kan bidra til å løse noen av utfordringene i eldrebølgen, sier Bjørnson-Langen.

Xcenter ser for seg å ansette 1–2 nye ansatte i løpet av året.

Les også:

Her er brillene som skal fjerne jetlag  

Norsk sensor kan revolusjonere hjertekirurgi

Åpner for å passe på demente med GPS