KLIMA

Dekkgjenvinning: – Må bruke ny teknologi

MÅ FØLGE MED I TIMEN: - Det norske dekkgjenvinningssystemet var et kjempeframskritt da det kom. Nå tyder ting på at verden har kommet videre, sier Rasmus Hanson, generalsekretær i WWF.
MÅ FØLGE MED I TIMEN: - Det norske dekkgjenvinningssystemet var et kjempeframskritt da det kom. Nå tyder ting på at verden har kommet videre, sier Rasmus Hanson, generalsekretær i WWF. Bilde: Jannicke Nilsen
Jannicke Nilsen
13. sep. 2010 - 08:38

Norske miljømyndigheter er forpliktet til å oppdatere kunnskapene sine når det kommer til ny miljøteknologi, mener krever WWF.

Teknisk Ukeblad har tidligere fortalt om den danske gjenvinningsaktøren Genan, som jakter på en kontrakt som vil sikre dem tilgang på norske bruktdekk. Genan mener Norge ligger langt bak i klassen når det kommer til å gjenvinne kasserte dekk. Miljøstiftelsen WWF er enig.

Bakgrunn:

Fornøyd med innsamling

– Norge lever fremdeles på 90-tallet når det gjelder avfallshåndtering. Myndighetene er tilsynelatende fornøyd så lenge bildekkene blir samlet inn. Hva som skjer etterpå, har ikke vært så viktig, sier WWFs generalsekretær Rasmus Hansson.

Norske dekk benyttes i dag som konstruksjonsmateriale på finske fyllinger, eller som brensel i sementproduksjon. WWF er enig med Genan i at dette, i tillegg til å være unødig forurensende, er å kaste bort verdifulle råvarer.

Verdiskapning

Genan bryter dekkene ned i dets opprinnelige bestanddeler. Produktene som kommer ut, gummigranulat og stål, har tilsvarende kvalitet som nye råvarer, og kan gå inn og erstatte ny produksjon. Dermed spares klimautslipp.

– Jeg antar at slik resirkulering kan skape både verdier og nye arbeidsplasser, sier Hansson.

I et brev til Miljøverndepartementet ber WWF miljøvernminister Erik Solheim om å sørge for at norske miljø- og kvalitetskrav til gjenvinning av bildekk raskt blir oppdatert for å sikre at best tilgjengelig teknologi blir tatt i bruk.

Miljøverndepartementet har bedt Klima- og forurensningsdirektoratet om å utrede miljøkonsekvenser knyttet til dekkgjenvinning, og hvorvidt det er behov for å endre regelverket.

Les også: Vurderer å endre regelverket

Sover i timen

– Vi sier ikke at dagens gjenvinningssystem nødvendigvis er en skandale. Det norske dekkgjenvinningssystemet var et kjempeframskritt da det kom. Nå tyder ting på at verden har kommet videre. Hvis det viser seg at det finnes nyere og mer miljøvennlige metoder, er det udiskutabelt at dette må tas i bruk, sier Hansson.

Han mener denne saken er et klassisk eksempel på at myndighetene har sovet i timen.

– God miljøpolitikk handler om å finne stadig bedre løsninger og iverksette politikk som sikrer at beste løsning tas i bruk. Det er flere eksempler på at beste tilgjengelige teknologi ikke blir brukt, sier Hansson, og viser til at det finnes nyere og mer miljøvennlige metoder for å samle inn og resirkulere panteflasker, enn hva som er i bruk i dag.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.