Markedsdirektør Morten Schøyen i Eltek Valere tror laderkontrakten med Think bare er starten på selskapets elbilsatsing. (Bilde: Eltek Valere)

Dårlig business blir god business

Eltek ASA

Eltek ASA er en teknologileder innen høyeffektiv kraftelektronikk for industrier som telekom, jernbane og elforsyning. Selskapet har også fokus på nye forretningsområder innen fornybar energi, f. eks omformere til solkraftbransjen og ladere til elbiler. Gjennom eierskapet i Nera Telecommunications er selskapet en regional tilbyder av transmisjonssystemer, satellittkommunikasjon og infocom-systemer Konsernet hadde i 2010 en omsetning på 4 milliarder kroner, og nærmere 2900 ansatte i mer enn 40 land. Eltek ASA er notert på Oslo Børs, og har hovedkontor i Drammen.

Volvo Car Corporation lanserer bilene mot slutten av 2012. Kontrakten innebærer at Eltek skal levere komplette vannkjølte ladere til hybridene.





Viktige Think

Ladere til hybrid og elbiler har vært et relativt nytt forretningsområde for Eltek. Selskapet med hovedkontor i Drammen, har tradisjonelt levert strømforsyningssystemer til telekommunikasjon og annen industri.

For tre år siden begynte Eltek å levere ladere til nå konkursrammete Think.

– Det var ingen god business å ha business med Think. Men det var en god innfallsport til elbilmarkedet, sier markedsdirektør Morten Schøyen i Eltek.

Han viser til at Think er en av få som har hatt volumproduksjon av elbiler inntil de store kom inn i markedet.





Passende teknologi

Eltek benytter den samme teknologiplattform og i hovedsak det samme logistikkapparat som for ladere for telekommunikasjon.

– Som en av verdens ledende produsenter av energieffektiv kraftelektronikk, har vi mål om å utnytte denne i miljøvennlig teknologi, sier Schøyen.

Han forteller at Eltek lenge har vært opptatt av å få ned vekten og størrelsen på elektronikken, noe som gjør at teknologien passer godt i biler.

– Ting som er lite og lett gir også resultater i form av lavere materialkostnader, understreker Schøyen.





Tidlig fase

Kontrakten med Volvo betyr at Drammensbedriften kaprer sin andre kontrakt for året med en av de store bilprodusentene. Fra før skal Eltek levere ladere til en tysk produsent, der en del av kontrakten er at produsenten skal holdes hemmelig.

Det er også hemmelig hvor store inntekter Eltek kan regne med å få for leveringene til elbilprodusentene. Men foreløpig vil det ikke utgjøre noe vesentlig i totalomsetningen for Eltek.

– Det er en tidlig fase. Først om to til tre år ser vi for oss en betydelig omsetning. Da vil det begynne å bli en godt synlig del av kaken, sier Schøyen.





Konkurransen fra Kina

Selskapet gikk tidligere i år ut i Dagens Næringsliv, der det var bekymret for konkurransen fra Kina om å levere utstyr til store telekomprosjekter. Statlig eide banker i Kina lokket med svært gode lånevilkår dersom man valgte kinesiske leverandører.

– Det gjaldt prosjektfinansiering. Her er det ikke på samme måte. Man skal likevel ikke se bort fra at kineserne kommer her også. Kina har satt seg mål om å bli størst på elbil, sier Schøyen.

Laderne til Volvo Car Corporation skal for øvrig produseres i Europa, ikke på Elteks fabrikk i Kina.