FULL STEAM:Bosch har lastebiler med store dieselmotorer som går på høy belastning i tankene når de nå skal lage damp av ellers bortkastet varmeenergi. (Bilde: iStockphoto)

Dampmaskinen kommer tilbake

Bosch er i ferd med å relansere dampmaskinen.

Ikke for å drive kjøretøyer, men for å tyne litt mer ut av dieselmotoren.

Sløses bort på varme

Forbrenningsmotorens største utfordring er at det meste av energiinnholdet i brennstoffet blir til varme og ikke til mekanisk energi. Men det er nettopp varme en dampmaskin trenger.

Ideen til Bosch er å utnytte eksosvarme til å lage damp i stedet for å slippe den ut til kråka.

Så bruker de en liten dampmaskin bygget etter den såkalte Rankineprosessen til å produsere mekanisk energi.

Akkurat det man er på utkikk etter.

Les også:

Snart kan du se 85 kampfly på Ørland

Tesla-SUV får falkevinger

Verdens raskeste helikopter

Til tungtransport

Dampmaskinen som Bosch vil lansere til sommeren vil bli solgt som en metode for å få mer ut av store dieselmotorer i store lastebiler, ikke ulikt måten turboen gjorde sitt inntog for mange år siden.

Slike motorer går gjerne på høy belastning over lang tid når bilene trekker store lass. Da utvikles mye varme som dampprosessen kan gjenvinne litt av til mekanisk energi.

De store bilene har også plass til dampmaskinen og energigjenvinningen gjør dette til et positivt regnestykke.

Bra for lommeboka

Bosch har uttalt at de kan senke drivstofforbruket med opp mot 35 prosent over en del år.

Den nye dampprosessen vil bidra godt til dette målet og vil stå for en reduksjon av forbruket på mellom fem og åtte prosent, med tilsvarende reduksjon i utslipp.

Dampprosessen er neppe noe for mindre biler. Den blir for kompleks og for kostbar. Her tror selskapet mer på termoelektriske metoder, selv om de ikke er like effektive.

Ryktene sier at Bosch vil offentliggjøre dampprosessen til sommeren.

Les også:

Oslo vil ha lavutslippsdrosjer

Tredoblet effekt og lavere forbruk

– Bilavgiftssystemet bør endres

– Ingen alternativer til kull