LEDER

Bygg Barentsrør

Ikke velg mellom gassrør eller nytt LNG-anlegg på Melkøya. Vi trenger begge deler.

http://tumigrer.tu.no:8080/migrator/ws/publication/www.tu.no/resource/binary/145980Snøhvit-anlegget på Melkøya utenfor ­Hammerfest blir nå kalt verdens mest energieffektive LNG-anlegg. Flere år med utstyrshavari og produksjonsstans er snudd til suksess.

Hele verden er blitt et marked for nedkjølt flytende naturgass (LNG), spesielt land med en voksende økonomi i Asia og Afrika. Kundene skylder forskningsmiljøet ved Marintek i Trondheim en stor takk. Her startet eventyret for 40 år siden.

Tsunamien i Japan snudde markedet. Energiløsningen på kort sikt for japanerne ble mindre kjernekraft og mer LNG.

Naturgassens anvendelse er bred. Den brukes til strøm i husholdninger, drivstoff til transport, spesielt et voksende antall skip, samt industri og fjernvarme. I Norge er vi bortskjemte med lave strømpriser, mens el til veggen for europeiske husholdninger er fire ganger dyrere enn gass.

Paradokset internasjonalt er lav pris på CO2-kvoter kombinert med kraftige subsidier av solenergi og vindkraft for å nå fornybarmålene. Resultatet er at gasskraft og vannkraft skvises ut. Det er faktisk mer lønnsomt å produsere kraft fra kull enn fra naturgass, uten at verken politikere eller miljøvernere ser ut til å bry seg.

Nå skal Statoil og de andre lisenshaverne i ­Snøhvit-anlegget ta stilling til om det skal bygges et nytt produksjonstrinn på Melkøya. Et ja til dette betyr mer skipstransport. Alternativt kan gassen transporteres i rør fra Barentshavet til Norskehavet der dagens rørledningsnett stopper, men da må det bygges et nytt rør til en kostnad på minst 25 milliarder.

Vurderingene handler også om å forutsi markedet for de enorme gassreservene man mener ­ligger i Snøhvit-området og Barentshavet for ­øvrig. ­Det snakkes om at det ligger mellom 12 000 og

15 000 BCM naturgass, tilsvarende 10 Trollfelt, i den tidligere gråsonen.

Utenriksminister Jonas Gahr Støre har gitt en sterk føring til beslutningen ved å gå inn for en rørløsning. Det statlige Gassco som opererer det norske rørledningssystemet, har laget en rapport om at det vil være lønnsomt med en rørledning til tross for kostnadene. Olje- og energi­minister Ola Borten Moe skal også være positiv.

Tidligere Statoil-direktør Terje Martin Halmø ­advarte kraftig mot rørledning i et innlegg i DN denne uka. Han mener markedet for gass til Europa bare vil bli dårligere på grunn av all skifergassen.

Fordelen med LNG er at den til enhver tid kan fraktes dit prisen er høyest. Derfor er den akkurat nå svært ettertraktet, men snart kommer USA, Australia og Qatar også med LNG og da kan markedet endre seg.

Vi sier som Ole Brumm: Ja takk, begge deler!

Vi trenger et nytt LNG-anlegg, men dette vil ikke klare å ta unna de enorme reservene i Barentshavet. Derfor vil en rørledning også være nødvendig og fremtidsrettet.

Les også:

Statoil: – Rør og LNG er like dyrt

– Barentsrør er drømmetenkning

3000 kilometer rør er lønnsomt 

Gassen i Barentshavet er stengt inne: Ikke Støre-rør uten Lofoten

Ser på "Størerøret"

Ønsker gassrør via Lofoten