De fire hybridbussene ble totalskadet i brannen på Furubakken natt til mandag. (Foto: Varfjell, Fredrik/NTB Scanpix)

BRANN I HYBRIDBUSSER

Busshybridene som brant var ikke ladbare

Vedlikeholdslading, ikke hurtiglading.

Natt til mandag brant fire hybridbusser som sto parkert på Bekkestua i Bærum.

Årsaken til brannen er ikke avklart, men til NTB sa operasjonsleder Tone Kavli at problemer med lading av bussene kan være en mulig årsak.

– Krimteknikerne er ute og jobber enda, så jeg kan ikke si noe konkret om saken før jeg har snakket med de som jobber med saken, sier politioverbetjent Ola Brekken ved Asker og Bærum politidistrikt til Teknisk Ukeblad.

Ikke ladbare

De aktuelle bussene er ikke ladbare hybrider. Det var altså ikke driftsbatteriet som ble ladet, men startbatteriet.

– Dette var ordinær vedlikeholdslading av 24-voltsbatteriet, akkurat slik stort sett alle busser i hele landet får, sier informasjonssjef Torstein Magelssen i Volvo Norge til Teknisk Ukeblad.

– Vet Volvo noe mer om årsaken til brannen?

– Nei. Men nå er Statens havarikommisjon for transport på saken, og vi har også vår egen havarikommisjon. Dette er ekspertise som vi stiller til disposisjon for politiet dersom de ønsker det, opplyser Magelssen.

Torbjørn Jensen Teigland, som er avdelingsleder i Nettbuss, forteller at alle fire bussene som brant var av typen Volvo 7900 hybrid.

Disse bussene ble levert høsten 2013.

Bekkestua  20160125.Fire hybridbusser ble totalskadet i brann på Furubakken natt til mandag. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Hybridbussene fra Volvo er ikke ladbare. Varfjell, Fredrik/NTB Scanpix

Parallellhybrider

Volvo 7900 hybrid er en parallellhybrid der en firesylindret, femliters dieselmotor (177 kW/918 Nm) har selskap av en elmotor som yter 120 kW/800 Nm.

Den har vært på markedet siden 2009. Men litiumionebatteriet, kun 1,2 kWh, kan altså ikke lades på forhånd.

I fjor lanserte Volvo Bussar en ladbar variant, 7900 electric hybrid, som blant annet er satt i drift i Gøteborg, Stockholm og Hamburg.

Heller ikke dette er busser som står til lading om natta.

I stedet får bussene strøm fra hurtigladere plassert ved endestasjonene. Ladingen skjer ved at pantografer på ladestolpene kobler seg på kontakter på busstaket automatisk. 19 kWh-batteriet lades rundt seks minutter hver gang.