Buddy-gründer og største eier i Elbil Norge, Jan-Petter Skram, i en nybygget Buddy på monteringsfabrikken på Økern. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Buddy i hele Norge

Produksjonen av den nye elbilen har nettopp startet på Økern i Oslo, og fredag ble de første ni bilene sendt ut til forhandlere over hele landet.

Nå kan nye Buddy studeres på nært hold i butikker i Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Sandefjord, Tønsberg, Fredrikstad og Oslo.

Buddy og Think

Fra nyttår overtok Autogruppen Norge AS distribusjonen av Buddy. Selskapet eies av 67 selvstendige merkeforhandlere rundt i hele landet som til sammen forhandler 37 ulike merker, inkludert Buddy.

– De har valgt seg ut de ni første forhandlerne ut fra å kunne dekke de viktigste stormarkedene med salg og service. I tillegg vet jeg at Autogruppen jobber med å forhandlere på Sørlandet, forteller markedssjef Jan Svaheim i Elbil Norge AS som produserer Buddy.

I forrige uke kunngjorde Think at de igjen har skaffet et forhandlernett.

Les saken:

Og i Oslo blir faktisk Think City og Buddy stående side om side i butikken. Her er det nemlig RøhneSelmer som skal selge begge elbilene.

Tusen elbiler i år

I oktober i fjor ble den siste Buddyen, nå betegnet som Buddy Classic, produsert på Økern. Siden da er den gamle produksjonslinja erstattet med ei ny, det er jobbet inn nye logistiske rutiner og de ansatte er blitt opplært i å montere et nytt kjøretøy.

Her ruller siste Buddy ut

Den nye Buddyen, som med unntak av elmotor og gir er helt ny, er designet for industrialisering.

– Den er enklere å sette sammen. Det skal gå på halve tiden sammenlignet med Buddy Classic. Målet er å produsere 975 kjøretøy i 2010, og det har jeg en god følelse for at vi skal klare, sier Svaheim.

Fram til nå har årsproduksjonen ligget på rundt 200 elbiler.

De første elbilene som kan selges, blir produsert i løpet av de kommende ukene.

Ti års garanti på batteriene

Buddy selges nå for cirka 150.000 kroner med blybatterier (ALB) og i overkant av 200.000 kroner utstyrt med nikkelmetallhydridbatterier (BAES). Begge med vinterpakke.

Blybatteriene gir en rekkevidde på cirka 80 kilometer og må byttes etter rundt 20.000 kilometer. Nikkelmetallhydridbatteriene øker rekkevidden til 120 kilometer. De leveres dessuten med en garanti på 10 år/100.000 kilometer – det vil si at batteriene skal klare minst 80 prosent av sin opprinnelige kapasitet.

Usikkerhet knyttet til levetiden gjør at Elbil Norge foreløpig har lagt litium-ionevarianten på is: Buddy dropper litium

Les mer om teknologien i den nye Buddyen her

Stygg og kul

Etter at den nye distribusjonsavtalen kom på plass har Elbil Norge nå gått over til rollen som ren produsent.

– Det har vært frustrerende å sitte på et produkt som etterspørres. Derfor er vi når etter to år med arbeid på nye Buddy veldig fornøyd med å få elbilen ut til folk. Vi vet for eksempel at det er voldsom interesse i Trondheim, og det skal bli interessant å se hvordan den tas imot i Bergen som jo har slitt med luftforurensning i vinter, påpeker Svaheim.

Elbil Norge valgte før europalanseringen i forbindelse med klimatoppmøtet i København å droppe Metro-navnet.

Buddy forblir Buddy

Ifølge Svaheim har interessen vært stor både der og i Frankrike og Portugal hvor de også har vist seg fram.

– Det er ikke så lett å designe et såpass lite kjøretøy, men jeg tror vi har truffet med designet. Noen synes den er kjempestygg, mens andre synes den er råkul. De fleste har iallfall en mening, og det er bra, sier markedssjefen.