Den nye Buddy-modellen fra Elbil Norge skal vise seg fram under klimaforhandlingene i København i neste uke. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Buddy forblir Buddy

Da den nye modellen fra Elbil Norge ble lansert under EVS i Stavanger i mai, var det under navnet MetroBuddy. Det var også navnet da fabrikkombyggingen startet i oktober.

Les sakene: Her ruller siste Buddy ut

Vær-Siris nye elbilvenn

Nå er imidlertid navnet vraket.

Negative assosiasjoner

– Vi har avgjort at også den nye modellen skal hete kun Buddy. Det er et sterkt merkenavn som klinger bra, sier finansdirektør Geir Kaasa i Elbil Norge.

Han forteller at Metro-navnet opprinnelig var en intern arbeidstittel under utviklingen av den nye modellen. Det festet seg.

– Senere har vi fått tilbakemeldinger om at navnet ikke gir udelt positive assosiasjoner i andre markeder enn det norske. For eksempel til metroseksualitet, forteller Kaasa.

Det siste er gjerne en definisjon på en smule jålete og utseendefokuserte heteroseksuelle menn. Og selv om Buddy har en snerten, nærmest ikonisk design, kan det sikkert lønne seg å ikke snevre inn markedet for mye i utgangspunktet.

Elbil Norges fabrikk på Økern i Oslo er nå bygget om for å produsere den nye Buddy-modellen. Foto: Per Erlien Dalløkken

Til København

Nå er det avgjort at elbilen skal hete Buddy med et eventuelt suffiks som sier noe om bruken. For eksempel Buddy cab for en takløs modell og Buddy cargo for en eventuell varebil.

I neste uke er Buddy representert under klimaforhandlingene i København med tre biler av den nye utgaven og flere Buddy classic.

– Vi har avlivet navnet i rett tid, ettersom den nye modellen ikke er blitt lansert med brask og bram internasjonalt ennå. Nå håper vi på noen verdifulle tv-sekunder fra København, sier Kaasa.

Siden bilen ble vist fram offentlig for første gang i mai i år, har den hett MetroBuddy. Nå er navnet Buddy, og bare Buddy. Foto: Per Erlien Dalløkken