Arkadespillet EyeAsteroids kommer i brilleløs 3D gjennom et samarbeid mellom Tobii og tyske SeeFront. (Bilde: Dag Yngve Dahle)
Tobiis øyetrackingssystem kan for eksempel følge øynene dine mens du leser en tekst og scrolle automatisk.
Peter Reuter i Tobii. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

CEBIT 2012

Bruker øyetracking til brilleløs 3D

Svenske Tobiis øyestyringskomponent har blitt 75 prosent mindre bare på ett år.

  • t2

HANNOVER: Det er ganske nøyaktig ett år siden svenske Tobii Technology viste oss sine vyer for øyestyring av PC-en her på CeBIT.

Minimal

Siden den gang har de jobbet intenst med å redusere størrelsen på tracking-enheten, og i år lanserer de versjon to, kalt Tobii IS-2 Eye tracker.

IS-2 er 75 prosent mindre enn versjon én, bruker 40 prosent mindre energi og har fått hele komponenten integrert på en enkelt brikke med systemuavhengig prosessering.

Det gjør formfaktoren mindre og at produktet kan anvendes i mindre maskinvaresterke enheter.

– Siden i fjor har vi inngått partnerskap med HP, og det gjør at utviklingen av enheter mot forbrukermarkedet kan gå raskere, sier Tobiis Peter Reuter til Teknisk Ukeblad.

Tobiis øyetrackingskomponent er nå blitt såpass liten at den ikke er stort større enn en penn. Stein Jarle Olsen

Gaze

Tobii introduserte nylig sitt såkalte Gaze-system, som bruker en kombinasjon av øyetracking og touchpad for raskere navigering i Windows 8s Metro-grensesnitt.

Øynene peker, mens touchpaden brukes til å gi kommandoer.

I fjor fortalte de at sensoren gir en nøyaktighet på rundt en centimeter, nok i massevis til PC-navigering.

Eksempel på PC med Windows 8 og Tobiis Gaze-teknologi. Denne har dog forrigegenerasjons sensor, som gjør at øyetrackingen blir en ekstra klump på PC-en. Stein Jarle Olsen

Brilleløs 3D

Tobii har også gått sammen med tyske SeeFront for å skape en bedre brilleløs 3D-teknologi.

Øyetrackingen gir systemet informasjon som gjør det enklere å tilpasse 3D-visningen til seeren.

– Å tilføre gaze-kontroll til naturlig 3D-seing kombinerer to innovative teknologier til en unik brukeropplevelse. Ved siden av gaze-kontrollert 3D-spilling kan teknologien også brukes i medisinske, geografiske og automotive-enheter, sier SeeFront-direktør Christoph Grossman i en pressemelding.

– Når ser vi Tobii-teknologi i forbrukerprodukter?

– Vi anslår mellom to og tre år, litt avhengig av hvilke partnere vi klarer å få, sier Peter Reuter.

Selskapet har for øvrig en avdeling i Bergen som jobber med utvikling av løsninger for handikappede.

Les også:

Styr PC-en med mus på fingeren

BILDESERIE: 20 dingser på CeBIT 2012

Små brikker gjør smarttelefonen smartere

Slik er nye Apple TV