Finansminister og SV-leder Kristin Halvorsen. (Bilde: Stig Weston)

– Bruk mer penger

Finanskrisen har skapt problemer for både privatpersoner og næringsliv.

Krav

Nå kommer kravene til regjeringen om å ikke stramme så hardt til, og i dag møter statsminister Jens Stoltenberg og finansminister Kristin Halvorsen, i tillegg til flere andre ministre, 15 representanter for norsk næringsliv til møte om hva som kan gjøres for å bøte på krisen.

Finn Langeland i Norsk Industri sier til Dagbladet at de vil presentere situasjonen med tall fra flere grener av industrien, og komme med noen forslag til løsninger.

– Det vil dreie seg om statlige investeringer, men kan også innebære skattegrep, sier han.

Les også: Norsk Industri kritisk til statsbudsjettet

Utbygging

LO-leder Roar Flåthen mener regjeringen nå bør igangsette en markant offentlig utbygging.

– Vi bør fremskynde en del prosjekter som kan settes i gang øyeblikkelig, enten det er bygging av veier, jernbane eller vedlikehold av sykehjem og studentboliger. Det er viktig at vi får se virkemidler som holder aktivitet i næringslivet. Mye ligger allerede i budsjettet, men en del kan framskyndes, sier han.

Konkursflom i byggenæringen

– Undervurdert

Rødt-leder Torstein Dahle sier til Klassekampen at han også mener statsbudsjettet er for lite ekspansivt.

– Regjeringen har hele tida undervurdert denne krisa. Stoltenbergs uttalelser tyder på at han ser dette som en vanlig lavkonjunktur. Det er det ikke, det er ei krise, sier han.

Ingen rentefrykt

Og ytre venstre får støtte fra ytre høyre. FrPs Ulf Leirstein er nemlig helt enig, og går ut mot Stoltenbergs frykt mot at økt pengebruk vil drive renta opp igjen.

– Det er en fellesnevner i alle prognosene som har kommet etter statsbudsjettet, og det er at de går feil vei. Det forundrer meg sterkt at regjeringen ikke er villige til å treffe tiltak før folk blir arbeidsløse, sier han.

Torstein Dahle mener oppussing av offentlige bygg er et godt tiltak, og at fallet i den private boligbyggingen bør erstattes av offentlig bygging.

– Det trengs mer penger veier, jernbane og offentlige bygg, sier Leirstein.

Les også:

Mye mer til jernbane

17 milliarder til veg - økning på over 10 prosent!