Bochs MySPIN skal gi tilgang til apper fra telefonen direkte på skjermen i bilen. (Foto: Bosch)

BOSCH mySPIN

Bosch vil vinne dashbordet

Går i strupen på Google og Apple.

Bosch vil ikke sitte stille og se på at Google og Apple forsyner seg av det de ser på som sitt grøtfat; bilen. De to amerikanske IT-gigantene konkurrerer mot hverandre med sine systemer for å gjøre mobilapper tilgjengelig i bilen.

Begge utvikler systemer for biler som kobler mobiltelefonene med deres operativsystem til bilens underholdnings- og navigasjonsanlegg. Mange bilprodusenter har allerede støtte for, eller vil støtte, Apples CarPlay og Googles Android Auto.

Bilen er Bosch sin hjemmebane. De leverer alt fra underholdningsanlegg til innsprøytningssystemer, ABS, ESP, servostyring, sensorer og veldig mye mer.

Det er mer Bosch-utstyr, spesielt i europeiske biler, enn de fleste er klar over. Det å få to nye og gigantiske konkurrenter inn fra sidelinjen, er ikke det tyske selskapet veldig begeistret for.

Spesielt fordi begge antas å ha egne planer om å gå dypere inn i bilbransjen.

mySPIN

Bosch sitt alternativ heter mySPIN og på CES-messen i Las Vegas i januar vil de si mer om planene, men de har gitt en del europeiske journalister en liten forsmak på budskapet.

Nå skal selskapet ut å kurtisere bilindustrien, som de allerede har et svært tett forhold til. De vil selv utvikle den appbaserte plattformen, men overlate kontrollen til bilprodusentene.

Det er de som skal bestemme hvordan appene blir presentert på dashbordet, og i hvor stor grad systemet skal kunne koble seg til bilens andre innebygde systemer.

Trusselen

Bilindustrien føler seg også truet av Apple og Google, men kan ikke la være å føye kundenes ønske om en tett integrasjon med mobilene sine.

I august kom det et ganske kraftig bevis på hvor nervøse de er, da erkekonkurrentene BMW, Audi og Daimler omfavnet hverandre og sammen kjøpte Nokias karttjeneste som et mottrekk mot Google og Apples kart.

Bilindustrien er veldig opptatt av at de selv skal ha kontrollen med den digitale informasjonen som strømmer mellom bilen og alle tjenestene den kobler seg opp mot.

Her vil det skje veldig mye i årene som kommer.

Redning eller konkurrent

Bosch håper at de med sin multiplattform-mobilløsning kan bli det alternativet bilindustrien håper på, og de kan hjelpe dem å holde Google og Apple borte fra kjøretøyene.

MySPIN kan installeres både på mobiler med iOS, Android og Windows. Det gjør det lettere for bilprodusenter som kan koble seg til alle slags mobiler.

Dessuten kan de i større grad bygge inn muligheter som utnytter informasjon fra bilens egne systemer, og de er det gjerne Bosch som har levert.

– Vi har allerede flere biltilpassede apper enn Google og Apple og vi har integrert dem slik at de kan bruke data fra bilens sensorer, ikke bare de som finnes i mobiltelefonen, sier styremedlem i Bosch, Dr. Dirk Hoheisel.

I stedet for å bruke GPS-en i telefonen benytter Bosch den som finnes i bilen. Den har mye bedre mottaksforhold enn en som er plassert inni en telefon inni en bil.

Kobler bort telefonen

Når telefonen er koblet til bilen via mySPIN er det ikke lenger mulig å bruke den. I stedet kommer alle bilappene opp på panelet i bilen og herfra kan føreren styre telefonsamtaler, navigasjon, musikkstrømming og mye annet.

– Bilføreren kan få tilgang til mer av innholdet på telefonen etter hvert som stemmekontroll og head-up display på frontruten utvikles videre. Vår jobb er å gjøre innholdet tilgjengelig uten at det tar oppmerksomheten bort fra veien, sier sjefen for Bosch SoftTec GmbH, Torsten Mlasko.

Det finnes rundt 45 apper tilgjengelig på plattformen, men det er opp til den enkelte bilprodusent hvordan dette blir integrert.

– Hvordan mySPIN vil brukes i den enkelte bil vil variere med region. Det vil være en annen navigasjonsapp i Kina enn det vil være i Europa, sier han.

Skal gjøre bilen digital: Bosch stiller med hele ledelsen når de skal presentere planene for den tilkoblede bilen.
Skal gjøre bilen digital: Bosch stiller med hele ledelsen når de skal presentere planene for den tilkoblede bilen. ORV

Håndbok

En av appene kommer til å være selve bilmanualen.

Det koster bilprodusentene mye å trykke manualer til alle biler og det å legge informasjonen på mobilen er vesentlig enklere og billigere.

– Vi vil gjøre manualene interaktive gjennom bruk av augmented reality, altså instruksjoner som legger seg oppå kamerabildet i telefonen. Når brukeren betrakter bilen, f. eks. knappene på dashbordet, gjennom kameraet kommer forklaringen på funksjonen frem som overliggende tekst og grafikk, sier salgssjef i Bosch Automotive Service Solutions, Fedra Ribeiro.

Mer enn bilen

Selskapet tror bilen vil bli en integrert del av Internet of things i årene fremover og koblet til resten av eierens eiendeler, slik som huset.

De ser for seg at det vil være mulig å spare energi ved å varme opp eller kjøle ned huset automatisk når bilen nærmer seg.

Samtidig er dette en utfordring de er veldig oppmerksomme på -  et system som kan kommunisere data fra bilens systemer til bilprodusenter og andre må ha ekstremt god datasikkerhet.

I gang

Bosch har fortalt at de har inngått avtaler med flere bilprodusenter rundt om i verden, men i Europa er det bar Jaguar og Land Rover som er offentliggjort.

– Vi snakker med veldig mange, men jeg kan ikke offentliggjøre noen andre ennå. Hvordan bilprodusentene vil lansere dette er opp til dem. Og om de vil ha mer enn en løsning, sier Dr. Hoheisel.

Både Google og Apple har offentliggjort en lang liste hver av bilprodusenter de jobber med. Mange av dem vil nok samarbeide med både to og tre av disse konkurrentene og la det være opp til brukerne hva de vil koble seg til med.