Prototyp: De første prototypene på den nye batteriteknologien er allerede klare. (Foto: Bosch)

ELBILBATTERI

Bosch: – Ny batteritype vil doble rekkevidden på elbiler

Dropper karbonet.

Bosch annonserte for et par år siden at de jobbet med teknologi for å doble kjørelengden til elbiler. I tillegg skulle det mer potente batteriet koste halvparten.

Nå har tyskerne vært på handletur i California og kjøpt teknologi som gjør at de ser enda mer rosenrødt på elbilens og hybridenes fremtid.

Les hvordan: Slik la vi om kjøremønsteret og økte rekkevidden på elbilen

Fast elektrolytt

Bosch har kjøpt selskapet Seeo Inc. som arbeider med et batteri med fast elektrolytt. Det kaller de DryLyte, og betegner som en nanostrukturert polymerelektrolytt.

– Batteriet benytter også en fast litiumanode og ikke en blanding av litium og karbon. Innblandingen av karbon begrenser ladekapasiteten i dagens batterier. Derfor øker ladekapasiteten betydelig i forhold til dagens litiumionebatterier. Katoden er et fast polymerbasert komposittmateriale som kan optimaliseres etter hvordan batteriet skal brukes, sier Florian Flaig, som har ansvar for selskapets informasjon rundt den nye teknologien.

De nye materialene batteriet består av vil gi mange fordeler. Det første er at ladekapasiteten i forhold til dagens batterier vil fordobles, men volumet vil reduseres til 25 prosent.

Batterier tar som kjent ganske mye plass. Dessuten vil konstruksjonen uten ioniske væsker gjøre batteriet helt sikkert.

– En kjent test av litiumionebatterier er å slå en spiker gjennom det. Da tar det som regel fyr. Denne konstruksjoner tåler spikertesten uten problemer, sier han.

Stor oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge

Fast i fisken: Den nye batteriteknologien som Bosch har kjøpt er basert på faste stoffer i både anode, katode og elektrolytt. Bruken av litium metall uten innblanding av karbon øker ladekapasiteten kraftig
Fast i fisken: Den nye batteriteknologien som Bosch har kjøpt er basert på faste stoffer i både anode, katode og elektrolytt. Bruken av litiummetall uten innblanding av karbon øker ladekapasiteten kraftig. Bosch

Katodevariasjon

Bosch tror batteriet vil komme med flere ulike varianter på katodesiden avhengig av hvordan batteriet skal brukes.

– Vi kan bygge batterier med ekstrem ladetetthet, men også varianter som kan lades og utlades velig raskt. Det vi ser for oss er et batteri med minst en dobling av ladetettheten og som kan lades opp på 15 minutter.

– Bilbatterier har helt andre krav enn de vi finner i PC-er og mobiler. De vi bygger skal ha minst 80 prosent kapasitet igjen selv etter 12 år, og det kravet kommer vi til å stille til den nye teknologien også, sier Flaig.

Les også: Omstridt oppfinner står bak elbil med superbatteri

Elektrifiseres  raskt

Ifølge Boschs krystallkule vil mer enn en tredjedel av alle nye biler i Europa ha en elektrisk drivlinje i 2025, og de fleste vil være hybrider.

På verdensbasis vil 15 prosent være elektrifisert.

Tallene for Norge er vanskelig å anslå siden vi nærmer oss Europa-anslaget for 2025 allerede.

Vi testet: Bli med inn i denne helt unike Tesla-en

Realistiske mål

– Dette er innenfor de realistiske scenariene for hva som er mulig, selv om det dessverre ikke står et ord i pressemeldingen om hva som faktisk er nytt. Men faststoffelektrolytt er et veldig spennende tema, sier avdelingsleder og batteriekspert ved Institutt for energiteknikk (IFE), Martin Kirkengen.

– I patentene til Seeo står det en del om «solid polymer electrolyte» og om blandinger av polymerer der noen gir strukturell integritet og noen gir ledningsevne. For meg ser det ut som det er nøkkelkompetansen til selskapet. De hevder at dette beskytter mot dendrittdannelse i litiumet. Vi får jo se, sier han.

Kirkengen peker på at Bosch hevder at teknologien er kompatibel med svovelanoder, og mener det også lover godt.

I tillegg antyder de at produksjonsteknologien vil kunne bli ganske parallell til dagens teknologi, og det er alltid en fordel.

– Generelt gjelder det at en slik elektrolytt vil ha noe dårligere ledningsevne enn en flytende elektrolytt, og derfor blir det interessant å se hva slags ladetider de vil få. Men de kan også tillate seg noe tynnere elektroder enn konkurrentene fordi de har så lite aktivt materiale, sier Kirkengen.

Han grunnla Tesla: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap