Ola Borten Moes nye oljeselskap, Okea, skal hente være kostnadseffektive, ved å gjøre ting slik som for 20 år siden. – Vi skal bli oljebransjens Norwegian, sier han. (Foto: Ina Steen Andersen)

OKEA

Borten Moes nye oljeselskap: – Vi skal bli oljebransjens Norwegian

Vil bruke 20 år gammel teknologi for å redusere kostnader.

OTD 2015, STAVANGER: Oljeselskapet Okea skal ikke selv lete etter olje, men bygger strategien sin på å utnytte funn som fremdeles ikke er bygget ut.

Ved hjelp av kostnadseffektiv utbygging og operasjonssystemer, vil de produsere de millionene fat med olje som andre selskaper så langt ikke har satset på.

– Bransjen var mer effektive før, for 20 år siden. Så vi vil se på hvordan ting ble gjort da, og gå tilbake til det, også teknologisk, sier Ola Borten Moe til Teknisk ukeblad. Den tidligere olje- og energiministeren er blant gründerne i det nye oljeselskapet.

Bli med inn: Slik bor offshorearbeiderne på Norges største boligrigg

– Kutte kostnader, ikke bare utgifter

Borten Moe var til stede på oljemessen Offshore technology days i Stavanger onsdag.

Her snakket han blant annet om at oljeindustrien må øke den faktiske effektiviteten.

– Å redusere aktiviteten får ned utgiftene dine. Det er ikke det samme som å kutte kostnader. For å gjøre det må det omstilling til. Det er kjernen i vår strategi, sier han.

Borten Moe forklarer at Okea har ambisjoner om å tenke annerledes.

– Vi ser på forskjellige parametre. Det handler om hvor mange personer som trengs for å utføre ulike operasjoner, hvor mange ingeniørtimer som trengs for å designe ulike løsninger. Hvor lang tid det tar å bore en brønn. Sammenlignet med hva disse var for ti og 20 år siden er det mange av parametrene som slår negativt ut, påpeker han.

Petoro gjennomførte en undersøkelse i fjor, som viste at boreoperasjoner i dag tar dobbelt så lang tid som for 20 år siden.

Han ba kompisene i oljebransjen om en gründer-idé: Han ba kompisene i oljebransjen om en gründer-idé. Dette ble resultatet

Enklere teknologi

Borten Moe mener oljebransjen beveger seg i motsatt retning av hva som er logisk utvikling. Å jobbe bedre, smartere, enklere og billigere enn tidligere.

– Se på for eksempel bilindustrien. Her blir det lettere biler, billigere biler, snart førerløse biler. Det blir bedre. I vår bransje er det helt motsatt, vi blir tyngre, koster mer og trenger flere sjåfører, understreker gründeren.

For å få det til er det verken skattelettelser eller subisdier som skal til, som enkelte i bransjen roper etter, mener han.

– Vi må bli mer effektive. Okea skal bli oljebransjens Norwegian. Hvis det fungerte for 20 år siden, så vil det fungere i dag. Så vi vil gjøre ting mer som de ble gjort da, sier Borten Moe.

– Gjelder det for teknologi også?

– Vi skal ikke ha en regresjon, men ja, vi vil gjøre ting enklere teknologisk også. Mer som for 20 år siden. Så må det så klart tilpasses dagens regelverk og myndighetskrav, svarer han.

Ut med norsk, inn med svensk: Statoil dropper kjente norske matvarer for å spare penger

– Jeg tror det vil snu

Borten Moe mener nedgangstider og oljekrise er rette tidspunktet å starte opp et slikt oljeselskap på.

– For tre år siden spilte det ingen rolle hvor mye ting kostet. Derfor er dette tidspunktet å gjøre det på. Vi vil være et lite selskap, og jeg tror forutsettingen for at vi skal klare dette i en omstillingsfase er bra, poengterer Okea-gründeren. 

Han har tro på at markedet skal gå i riktig retning, etter hvert.

– Akkurat nå er det en kollektiv depresjon i bransjen. Men jeg tror det kommer til å snu. Hvis vi ser på de underliggende tendensene, så er jo veksten i oljebruk høyere enn noen gang. Samtidig håper jeg jo at det snur først etter at Okea er kommet godt på innsiden av bransjen, og vi har fått kjøpt oss inn i lisenser, påpeker han.

Les også: Slik så betongveggen ut etter at trykktestingen gikk galt