Slik vil Malmö Aviations Bombardier CS300 se ut når det settes i trafikk i 2014.

Bombardier får drahjelp av Braathens

CSeries fra Bombardier Aerospace er et nytt kort/mellomdistanse passasjerfly med 100–150 seter. De første maskinene skal etter planen leveres om to og et halvt år.

Det vil være å overdrive å si at ordreinngangen på CSeries er i ferd med å ta av. Men også det kanadiske selskapet kan melde om en positiv forsommer:

Bombardier har hentet inn fem nye kunder på CSeries bare den siste måneden før og under flyshowet på Le Bourget i Paris.

Til sammen har flyprodusenten nå akkumulert 123 bestillinger fordelt på åtte kunder.

Braathens Aviation

En av de siste kundene er Braathens Aviation som har bestilt fem CS100 og fem CS300 med opsjon på ytterligere ti fly.

Disse flyene skal fly for konsernets Malmö Aviation, med base på Stockholm-Bromma lufthavn, og skal erstatte selskapets Avro RJ 100-maskiner.

Braathens Aviation er et datterselskap av Braganza AB som igjen er eid av Braganza AS – et investeringsselskap eid av Braathens-arving Per G. Braathen.

– CSeries går for å være en "game changer" i flyindustrien. Dette er en betegnelse den fortjener med tanke på at flyet har 20–25 prosent lavere drivstofforbruk enn andre flytyper med samme størrelse. Dessuten kombinerer flyet stor rekkevidde og kapasitet til å operere fra korte rullebaner, sier konsernsjef Knut A. Solberg i Braathens Aviation i denne meldingen.

Det første flyet skal leveres i starten av 2014.

Malmö Aviation har bestilt fem CS300 (nærmest) og fem CS100 med opsjon på ytterligere ti fly.

Utsolgt ut 2014

Nettopp effektiviteten gjorde at CSeries lenge så ut til å bli en hard konkurrent for de minste versjonene fra Boeings 737-serie og Airbus 320-familie.

Men som kjent har Airbus siden lansert den remotoriserte A320neo som for øvrig blant annet byr på motorer fra samme P&W-familie som CSeries skal fly med.

Og mens Bombardier altså har 123 ordrer siden CSerie-programmet ble gjenopptatt på nyåret i 2008, har Airbus sopet inn over tusen bestillinger på A320neo siden januar i år. En av dem som valgte moderniserte 320-er framfor CSeries, var som kjent SAS.

Mer om det i disse sakene:

SAS på storhandel

SAS kjøper 30 A320neo

CSeries skal etter planen settes i trafikk om to og et halvt år. Først kommer CS100 med 100–125 seter ved årsskiftet 2013/14. Senere i 2014 kommer CS300 med 120–145 seter.

Hvem som blir lanseringskunde på CSeries har Bombardier ennå ikke offentliggjort.

Direktøren for Bombardier Commercial Aircraft, Gary R. Scott, minner om at han leder et selskap som kun har 25 år på baken i denne bransjen, og er meget fornøyd med den siste tids utvikling.

– Vi har nå bestillinger inne som fyller opp produksjonskapasiteten ut 2014, med kun noen få gjenværende åpninger i 2015, oppsummerte han i Paris.

Jomfrutur for motoren

CSeries skal fly med Pratt&Whitneys nyutviklede girede turboviftemotor. Her benyttes en girboks for å sørge for ulikt turtall på vifte og kompressor, og motoren skal ha et bypassforhold på 12:1.

P&W1524G fløy for første gang for en uke siden, montert innerst på vingen på et 747SP-testfly. Spencer Sloan

P&W1100G, som skal under vingene på A320neo, har vært i testing en stund. Men det bare er en uke siden CSeries-versjonen, 1500-serien, var i lufta for første gang.

P&W1524G var montert som motor nummer 2 på den smålubne B747SP som Pratt benytter som testfly på den første flygingen fra P&Ws nye anlegg i Mirabel like vest for Montréal i provinsen Québec i Canada.

Ifølge P&W har motoren allerede lagt bak seg nærmere 400 timers testing på bakken. I alt åtte motorer skal inn et 18 måneders testprogram. Målet er sertifisering i løpet av 2012.

Nye jetmotorer skal bli mindre tørste

Forretningsjeter

Når nordmenn flest har nærkontakt med et transportmiddel fra Bombardier, vil det gjerne være et Widerøe-fly eller Flytoget .

De bedrestilte har anledning til å stifte bekjentskap med en annen forretningsgren det kanadiske konsernet har, nemlig forretningsjeter.

Bombardier varsler at flyshowet i Paris ga 16 nye bestillinger på Global 7000 og 8000, Global-familiens nyeste tilvekster som ble lansert i fjor høst. De to andre heter Global 5000 og Global Express XRS.

En rekkevidde på hele 7 900 nautiske mil (nm) vil gjøre Global 8000 til businessjeten med størst rekkevidde når den begynner å fly i 2017. Nærmest er Gulfstream G650 som har en rekkevidde på 7 000 nm (12 964 km).

Les også: 14 630 kilometer nonstop

Bombardiers nye businessjet-familie, Global. Paul Bowen