INDUSTRI

Ble nektet å ta med boltepistolen på fly. Da laget ingeniørene et helt nytt verktøy

Bruker magneter i stedet for boltepistol.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
25. nov. 2015 - 08:36

For midlertidig reparasjon av skip som har gått på grunn eller fått flenger i skroget, har Miko Marine utviklet matter som festes med magnet eller bolter.

Større plater eller matter må boltes fast. Normalt har det blitt gjort med boltepistol. Men nye sikkerhetskrav på flyplasser har ført til at ammunisjon til boltepistoler ikke er tillatt å ta med.

– Det haster som regel når et skip har gått på grunn og vi må bringe med oss utstyr på fly. Når vi ikke kan bruke boltepistol, måtte vi finne på noe annet, sier Emil Jahren, FoU-sjef hos Miko Marine.

Transportabel magnet

Løsningen ble å lage et verktøy som er festet på magneter. Dermed kan bolter skrus fast i stedet for å skytes med ammunisjonsdrevet boltepistol.

Når dykkeren ligger så og si vektløs i vannet, er det vanskelig å skru eller bolte fast noe. Dykkeren får ikke noe motkraft. Med en relativt lett transportabel magnet og boreutstyr, kan dykkeren holde seg fast og få mer trykk på boret.

Merkelig nok fantes det ikke noen passende verktøy på markedet. Miko Marine har i flere år utviklet små, transportable magneter som kan brukes med håndmakt. Verktøyet er tilpasset disse magnetene.

Dobbel stål-koffert

– Det betyr at kundene kan supplere med verktøyet og ikke trenger å kjøpe et helt sett Miko Fix, som vi kaller det nye reparasjonssettet, sier Jahren.

Produktet ble lansert i sommer og er allerede solgt til seks kunder. Men heller ikke magneter er problemfritt å ta med på fly.

– Vi måtte utvikle en koffert med to stålkasser som skal hindre at magnetiske felt skal slå inn på det elektroniske utstyret om bord på fly og helikopter, opplyser Jahren.

Tidligere i år introduserte Miko Marine også sine første store magneter som er tilpasset subseamarkedet og krever ROV for å bruke. Det er også et verktøy og hjelpemiddel for ROV-er.

– Det har ikke vært ferdigproduserte magneter på markedet beregnet for offshorebruk, blant annet på grunn av store korrosjonsproblemer. Vi fikk ideen om å lage store versjoner av ROV-opererte magneter for et par år siden, forteller Jahren.

Demonstrasjon på verkstedet av hvordan Miko Fix kan festes og feste bolter.
Demonstrasjon på verkstedet av hvordan Miko Fix kan festes og feste bolter.

Studenthjelp

Miko Marine tok kontakt med Høgskolen i Buskerud og Vestfold og fikk tre ingeniørstudenter til å jobbe med problemstillingen i sine bacheloroppgaver.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Produktet ble ikke ferdig i løpet før studietiden deres var over. Vi har ansatt en av studentene og ble ferdig med første versjon rundt nyttårstider. En forbedret versjon 2 er nå lansert. Rundt 70 prosent av verdiskapingen skjer i Norge, sier Jahren.

Produksjon og sammenstilling er satt ut til Mecan ved Haugesund.

Nå er subsea-selskaper med ROV-er på kundelisten, både Deep Ocean, Subsea 7 og Technip. Miko Marine har foreløpig leid ut til 10 kunder og solgt fire magneter, blant annet til Oceaneering, Disa International og et par andre selskaper. 

750 kilo

Magneten kan holde 750 kg og løses ut og aktiveres ved hjelp av klo på en ROV. Det må en kraft på opp mot 200 kilo til for å deaktivere magneten. Den veier imidlertid bare 22 kilo og kan fraktes i en koffert.

Første eksterne kunde ble Deep Ocean, som utfører mange forskjellige jobber under vann, ikke minst med ROV-er.

– Vi har tidligere gjort om aktiverbare magneter beregnet for bruk på land og marinisert dem, blant annet ved å fylle dem med grease og sette på ROV-vennlig håndtak. Men disse magnetene mister fort sin holdekraft og krever mye vedlikehold, forklarer prosjektingeniør Andreas Veiset Bergum i Deep Ocean.

Sparer tid

I sommer forberedte han en jobb for Statoil. Da fikk han høre om Miko-magneten og tok den i bruk på en modifikasjonsjobb på en Statoil-flyter.

– Magneten har en hel rekke bruksmuligheter, fra å være holdepunkt for ROV til å henge fra seg verktøy og utstyr midlertidig samt til feste av eksternt kamera, sier Bergum.

For Deep Ocean sparte magneten flere turer opp og ned. Utstyr ble festet i magneten som mellomlager.

– Vi sparte mye tid, og det er verdifullt for kunden, sier Bergum.

Patenter

Færre timer med stort ROV-mannskap og leie av skip på feltet, er fort tjent inn når leiekostnad for magneten trekkes fra.

ROV-magneten kan enkelt deaktiveres ved å klemme sammen manipulator-kloen på undervannsfarkosten.

Magnetkjernene er innkapslet i syrefast stål, oljefylt og trykkompensert. Den er dermed beskyttet for korrosjon og kan brukes på store dyp. Verktøyet er modulært, og kan tilpasses med ulike typer håndtak og braketter.

ROV-magneten inneholder patentert teknologi og har mange bruksområder.

– Kundene våre hjelper oss med stadig å oppdage nye, sier Jahren.

Dette er noen av dem:

  • Plukke opp/flytte på objekter
  • Låse ROV i posisjon, stabilisere ROV, feks. ved sveiseinspeksjoner.
  • Plassere eksterne kameraer og lys (kablet eller trådløs) – For eksempel. lage «timelapse» av subsea installasjoner med GoPro.
  • Midlertidig avhenging av verktøy/baskets
  • Plassere transpondere og annen instrumentering
  • Koble sammen flere magneter i en rigg, for holdekraft på flere tonn, med samme enkle av/på-mekanisme.

Miko Marine har i tillegg til magnetmatter for midlertidig tetting av skrog, utviklet et verktøy som kan suge ut olje fra skipsvrak, uten at en dråpe slipper ut. Verktøyet heter Moskito og vurderes innkjøpt av oljevernmyndigheter i flere land. Selskapet har også utviklet Ship Arrestor, et system for å få slep om bord i fartøy via helikopter. Kystverket har kjøpt inn utstyret.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.