DIVERGENT MICROFACTORIES BLADE

Blade er verdens første 3D-printede superbil

Gjør 0-100 på to sekunder.

Det San Francisco-baserte oppstartsselskapet Divergent Microfactories annonserte onsdag det de mener er fremtidens måte å produsere biler på.

Ved hjelp av 3D-printede vinkelledd i en aluminiumslegering (kalt "Nodes") og karbonfiber-stenger kan skroget gjøres opptil 90 prosent lettere enn i tradisjonelle biler, men samtidig være både sterkere og mer holdbart.

Billige fabrikker

Mengden deler som må 3D-printes reduseres også, og selve skroget kan settes sammen bare i løpet av minutter.

Det gjør at bilproduksjonen blir både billigere og langt enklere. Selskapet mener at en mikrofabrikk kan koste under 20 millioner dollar og produsere opptil 10.000 biler i året.

Med sentralisert produksjon av Node-elementene kan prisen komme ned i 5 millioner dollar per fabrikk.

Les også: Batteri-tilhenger kan øke elbilens rekkevidde med 500 km

700 hestekrefter

For å demonstrere teknologien har Divergent Microfactories bygget Blade, det de kaller verdens første 3D-printede superbil.

Blade har en 700 hestekrefters motor som kan kjøre både på bensin og komprimert naturgass. Den gjør 0-100 på cirka to sekunder og veier 635 kilo.

Selve den 3D-printede strukturen veier bare drøye 46 kilo, hvorav 60 prosent er aluminium og 40 prosent karbonfiber.

Les også: Husker du luksushybriden Karma? Nå gjenoppstår Fisker-merket

Slik ser superbilen Blade ut. Rammen til skroget er produsert med 3D-printer. Mel Lindstrom

– Miljøfiendtlig produksjon

Selskapet planlegger i utgangspunktet kun å produsere et begrenset antall av bilen, men håper også å kunne selge teknologien og la mindre bilprodusenter 3D-printe sine egne biler.

– Samfunnet har gjort store fremskritt i bevisstheten rundt og det å ta i bruk renere og grønnere biler. Problemet er at selv om disse bilene nå eksisterer, er den faktiske produksjonen av dem alt annet enn miljøvennlig, sier Divergent-sjef Kevin Czinger.

– Vi har funnet en måte å lage biler på som radikalt kan redusere ressursbruken og forurensningen som genereres av produksjonen. Det gjør det også mulig for små team av innovatører å holde på med med storskalaproduksjon av biler. Og som Blade beviser - vi har gjort det uten å ofre stil eller substans, sier Czinger.

Les også: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap