(Bilde: Colourbox)

– Big data er gull i dag

DEBATT: Og enda mer verdt fremover i tid, mener Geir Kalleberg i Datametrix.

  • forum
  • Av Geir Kalleberg, direktør produkt og forretningsutvikling, Datametrix AS

I tu.no sin artikkel fra 30. oktober 2013 står det at noen IT-sjefer ikke vet hva big data er. Skal IT-bransjen få kundene interessert i big data må vi vise frem verdien av intelligent bruk av big data.

TU refererer til EMC sin undersøkelse som viser at 43 prosent ikke har planer om intelligent bruk av big data. Kun 19 prosent av ledere stoler på å «styre» deres selskap etter slike data.

Voldsom datavekst Geir Kalleberg. Morten Brakestad

Voldsom datavekst

Fra 2011 til 2012 økte datamengden med 47 prosent, og ustrukturerte data er spådd å vokse med 80 prosent de neste fem årene.

Det er et paradoks at man da ikke er mer bevisst på big data enn hva EMCs undersøkelser viser. Gartner mener at big data er én av fire krefter (Nexus of forces) man må følge ekstra med på.

Egentlig tror jeg det står enda verre til enn hva EMC viser. Tirsdag 29. oktober hadde jeg en rekke 1:1-møter med norske næringslivsledere.

Ingen av dem tok opp big data med meg uoppfordret, så de fleste er ubevisst hvilken verdi dette har. Jeg brakte det selv på banen og viste eksempler, og da ble halvparten plutselig meget interessert. Det er altså et kunnskapsspørsmål, tror jeg.

Noe av årsaken til kunnskapsløsheten og mangelen på interesse er at det fokuseres på teknologi. Jeg har selv vært med på flere konferanser om big data, blant annet Energyworld i Stavanger tidligere i år.

Hva fokuseres det på der? Nesten utelukkende er det lagring/storage av big data, hvordan hente ut data etc. Kun et fåtall er opptatt av intelligent bruk av big data.

Og slik er faktisk dessverre i IT-bransjen vår i dag; Vi prater om teknologien, ikke om mulighetene.

Les også: Slik skal den nye regjeringen unngå de store IT-tabbene

Mirakler

Så hvor er verdiene, da? Det finnes verktøy i dag for å behandle, tolke og analysere Big Data. Man kan samle informasjon og logger fra i praksis alle ting (svitsjer, FW, applikasjoner, servere, wan-linjer, rutere, enheter osv.)

Når man gjør en slik felles innsamling kan man gjøre mirakler med informasjonen, og i praksis vil alle enheter i et selskap kunne dra nytte av det:

  • Ledelsen vil få BI-verktøy (BI=Business Intelligence), rapportering mot forretningsprosesser og KPI-er.
  • IT vil  få et verktøy for feilsøking, planlegging, alarmering, applikasjonsopplevelse, måling av SLA på tvers av alle systemer!
  • Marked vil få data på trafikk, kundeoppførsel, endringer i brukeradferd, bruk av systemer, hvem snakker med hvem, og mye mer
  • Salg vil få se hva skjer av aktivitet, hva er mest populært for øyeblikket, hva synker, hva øker, hvordan ligger jeg an i forhold til budsjett.
  • Juridisk overholdes de krav vi har i dag (personnummer ukryptert, senestive data sendes ut av bedriften)
  • I nettbutikker vil du se hvor mange er inne, hva er det mest aktivitet på nå, hva har økt mest siste timen, hvor forlater kundene handlevognen, Topp 10-produkter siste uke.

Og når the internet of things tar av, åpner det opp helt nye datamuligheter.

De få som gjør noe er på intelligent bruk av big data i dag, som f.eks Google og NSA, er ikke nødvendigvis bare positivt. Men de høster verdier sett fra deres ståsted. De bruker big data i dag, intelligent og i stor skala.

Så i mine øyne er big data gull i dag, de er enda mer verdt fremover i tid. Så ta de i bruk, gjør noe med de før du bryter regler, ikke har kontroll over dine it-løsninger, eller enda verre – dine konkurrenter gjør noe med dette, og skaffer seg konkurransefordeler du bare kan drømme om.

Så uansett hvem du er, om du er leder, IT-sjef, HR-sjef, markedssjef eller ansatt så vil man alle ha store gevinster med intelligent bruk av big data.

Hos oss i Datametrix har vi faktisk sett at 30 av 34 demoer vi har kjørt på dette har endt i et salg. Ingen annen teknologi eller løsning så vidt meg bekjent har vært i nærheten av den salgsstatistikken. Bare det gjør meg overbevisst om hvor verdifullt big data kan være.

Big data kan fremstå komplekst, så her er ”Seeing is believing”. Derfor må vi som bransje selv ta på ansvaret for IT-sjefer eller andre leder ikke ser verdiene i big data.

Vi må vise frem verdiene, fremfor å snakke om voksende datamengder og lagring.

Les også:

Nav stanser IT-prosjekt til 3,3 milliarder

– Forbrukerne har all grunn til å glede seg. De får mer og betaler mindre